به گزارش اکوایران؛ شریف نظام مافی رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در خصوص مشکلاتی که تجار ایرانی در بازار جهانی با آن روبرو هستند گفت: پیداست که ایران به علت های گوناگونی از جمله جمعیت، موقعیت جغرافیایی و منابعی که در دست دارد پتانسیل زیادی جهت توسعه در بازار های خارجی دارا است. با این حال شرایط سیاسی و تحریم ها در سال های اخیر این پتانسیل را در خفقان نگاه داشته است .

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس، تجار ایرانی با وجود قابلیت های بسیاری که در برخی صنایع دارا است مزیت رقابتی خود را در بازارهای جهانی از دست داده اند. به عبارت ساده تر تجار ایرانی در نمایش اعتبار خود به شرکای خارجی خود با مشکل مواجه اند و عبارت «ساخت ایران» نیز نه تنها مزیت به حساب نمی آید بلکه این مشکل را چندبرابر می کند.

نظام مافی با اشاره به اینکه یکی از سوالات شرکتهای خارجی در شرایط توافقات اولیه برجام از ما در اتاق بازرگانی ایران سوئیس همیشه این بوده است که آیا شرکت مورد نظرشان معتبر است؟ و این اعتبار تا چه میزانی است؟ گفت: این پرسش ها نشان می دهد که علاوه بر اهمیت کیفیت محصول، در بسیاری از موارد ساختار های اعتباری شرکت ها نیز مورد توجه و اهمیت است. پاسخ دادن به این سوالات توسط یک نهاد معتبر، از منظر یک تاجر خارجی بسیار مهم وضروری است. متقابلا شرکتها و تجار ایرانی نیز برای کسب اعتماد مشتری خارجی خود به این اعتباردهی نیازمند هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در ادامه به این نکته تاکید می کند که در بسیاری از مواقع یک تاجر برای اخذ نمایندگی یک برند خار جی نیازمند معرفی درست خود به شریک تجاری اش است. این در حالی است که پروپوزال ها وخود اظهاری های شرکت نمی تواند اعتماد تاجر خارجی را به درستی جلب کند.

نظام مافی در ادامه افزود: به نظر می رسد باید اقدامات لازم جهت تبدیل عبارت ساخت ایران به یک مزیت انجام گیرد تا شرکت ها از نظر کیفیت و برند سازی در بازارهای جهانی و منطقه ای جایگاه خود را بدست آورند.ضمن اینکه در این زمان،با توجه به تحریم های سخت در حوزه های بانکی و غیر بانکی که فعالیت بسیاری از شرکت ها را متوقف کرده است، شاید بهترین زمان برای ایجاد ساز و کار های الزم جهت بین المللی شدن در دوران بعد از تحریم خواهد بود تا در صورت موفقت این مذاکرات راه برای ورود به بازار های جهانی هموارتر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس در خصوص اینکه در شرایط فعلی ما در اتاق تصمیم گرفته ایم تا با شناختی که نسبت به اعضای خود داریم و همچنین بررسی ساختار و مدارک آنها این اعتبار را برای آنها بوجود آوریم و به طور روشنی به آنها در جهت معرفی درست خود به شرکای خارجی آنها کمک کنیم عنوان کرد: در همین راستا، با ارزیابی دقیق شرکت ها و اعطای گواهینامه اتاق، برچسب برای درج روی محصول و ارائه گزارشی به زبان انگلیسی ،به نوعی سعی می کنیم تا باعث پوشش این خلا اعتباری  شویم. این اعتبارسنجی در سه رتبه بندی اعتباری،صادراتی/ وارداتی و برتر انجام می شود. شاخص های مورد ارزیابی در هر کدام از این رده بندی های یکی از سطوح اعتباری هر شرکت را نشان می دهد.