به گزارش اکوایران؛‌ آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که در آذر سال جاری نسیت به مدت مشابه سال قبل قیمت برنج طارم اعلا رشدی 59.5 درصدی داشته است. از سوی دیگر مقایسه قیمت برنج طارم اعلا در آذر نسبت به آبان سال جاری رشدی 6.7 درصدی را ثبت کرده که با این شرایط می توان گفت قیمت برنج در این بازه زمانی افزایش بیش از دوبرابر داشته است.

اما چه عواملی باعث این رشد قیمت شده است؟ در این خصوص اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد. اگرچه برخی بر این باورند که کاهش میزان تولید برنج ناشی از خشکسالی در کشور منجر به گرانی این محصول شده است، اما از سوی دیگر برخی بر این نکته تاکید می کنند که واسطه‌گری منجر به گرانی برنج ایرانی شده است. از این دو عامل که بگذریم برخی گرانی برنج ایرانی را به کاهش واردات نسبت داده و معتقدند برخی بی تدبیری ها موجب شد تا برنج به میزان مورد نیاز وارد کشور نشود، اتفاقی که موجب شد تا شاهد رشد قیمت برنج داخلی باشیم.

در این خصوص رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، به خانه ملت گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس مقرر شده است نسبت به واردات ۲۰۰ هزار تن برنج در راستای تنظیم بازار اقدام شود.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت برنج در بازار، گفت: با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار طی روزهای اخیر مقرر شده از وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولین ذی‌ربط طی هفته آینده در کمیسیون کشاورزی حاضر شوند و نسبت به واردات برنج در شرایط فعلی اقدام کنند.

او با تاکید بر اینکه روند افزایش قیمت برنج به واسطه برخی بی‌تدبیری‌ها رخ داده است، عنوان کرد: در کشور سالانه حدودا به واردات ۸۰۰ هزار تن نیاز داریم، می‌توانیم با اتخاذ برخی تدابیر در فضایی کاملا آرام این میزان را وارد کشور تا شاهد نوسان قیمت نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مدیریت مناسب امکان تولید نیاز ۸۰۰ هزار تنی برنج در داخل کشور وجود دارد، ادامه داد: باید پیش از وقوع نوسانات قیمتی محصولات، برنج یا محصول مورد نیاز کشور را وارد و در انبارها ذخیره کنند، زیرا بطور مثال برنج ازجمله کالاهایی است که نیاز جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس مقرر شده است نسبت به واردات ۲۰۰ هزار تن برنج در راستای تنظیم بازار در شرایط فعلی اقدام شود.