به گزارش اکوایران؛ به گفته فعالان اقتصادی ثبات به وجود آمده در بازار این امید را به وجود آورده بود تا تجارت خارجی کشور به روزهای خوش خود در سالهای 98 بازگردد، امیدی که با رسیدن به صادرات 48 میلیارد دلاری خوش بینی را به این بخش بازگرداند.

سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت صادراتی کشور در سال جاری با اشاره به رشد قابل توجه صادرات در سال جاری بر این نکته نیز تاکید می کند که در سال 1400 ما با رشد صادرات کامودیتی ، محصولات نفتی و پتروشیمی نیز روبرو بوده ایم. بطوریکه در این مدت ما با افزایش 10 تا 12 میلیارد دلاری حجم صادرات در این بخش مواجه بوده ایم.

اما در بخش واردات در سال جاری چه روندی داشته ایم؟ در این خصوص ، عضو اتاق بازرگانی ایران به اکوایران می گوید: در سال جاری واردات هم شکل افزایشی داشت و از سوی دیگر با توجه به اینکه کشور در پیچ و تاب برجام بود توانست روند خوبی در بخش واردات نیز تجربه کند.

حسینی با اشاره به اینکه مذاکرات توانست به آرامش بازار و نرخ ارز کمک کند عنوان کرد: در صورتی که تا آخر سال بتوانیم به توافق برسیم سال آینده سال خوبی در بخش تجارت خواهیم داشت و در غیر این صورت فنری که در این مدت به دلیل امید به وجود آمده در تحقق برجام به وجود آمده بود در خواهد رفت و این به نفع بخش تجارت کشور نخواهد بود. با این شرایط باید این بر این نکته تاکید کنیم که برای سال آینده همه چی به نتایج توافق بستگی خواهد داشت.

  عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه به این نکته اشاره کرد که توافق اولیه ایران در سال 92 حاصل شد و موجب شد تا فضای خوبی در کشور حاکم شود و خوش بینی حاکم در کشور رشد تولید و تجارت را به همراه داشت.