به گزارش اکوایران؛ وضعیت تولیدات صنعتی هرچند از مثبت شدن روند تولید در کشور حکایت دارد، اما لب مرز بودن این روند این نگرانی را به وجود آورده که با کوچکترین تغییری شاهد، معکوس شدن روند تولید در کشور باشیم.  ارزیابی عملکرد 28 کالای منتخب صنعتی در 11 ماه منتهی به بهمن 1400 نشان از آن دارد که از میان 28 محصول منتخب صنعتی 16 محصول رشد تولید داشته اند و 12 محصول نیز افت تولید را ثبت کرده اند. 

 بهبود وضعیت بنگاههای صنعتی در گزارش شاخص مدیران خرید از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در بهمن ماه نیز نمایان است، بطوریکه این شاخص در این ماه به بالاترین رقم 4 ماه اخیر رسید؛ البته این شاخص نیز به صورت ناپلونی نمره قابل قبول گرفت و نمره لرزان این شاخص نیز همچنان نگران کننده است.  

گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از ارزیابی شامخ کل اقتصاد ایران (شاخص مدیران خرید) نشان دهنده آن است که در بهمن ماه ۱۴۰۰، شاخص مدیران خرید که در ایران با عنوان شامخ منتشر می‌شود، برای کل اقتصاد به 51.55 واحد رسیده که نسبت ماه قبل 4.59 واحد بهبود داشته است. براساس ارزیابی های ارزیابی های صورت گرفته اغلب بخش‌های اقتصاد ایران در ایام پایانی سال باوجود مشکلات قبلی، به امید رونق نسبی بازار شب عید بهبود پیدا کرده‌اند و تحت تاثیر این خوش‌بینی، شاخص مدیران خرید اقتصاد به بالاترین رقم در ۴ ماه اخیر رسیده است. در این ماه به‌غیراز میزان سفارشات مشتریان و موجودی مواد اولیه سایر مؤلفه‌های اصلی بالای ۵۰ ثبت شده‌اند. در بهمن‌ماه اکثر فعالان اقتصادی در بخش ساختمان وضعیت را بدتر از ماه قبل ارزیابی کرده‌اند.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در بهمن ماه ماه شامخ کل اقتصاد ایران توانسته از مرز رکود عبور کند.

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به «کامیون، کامیونت و کشنده»، «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»،«اتوبوس،مینی بوس و ون» و «ماشین لباسشویی» اختصاص داشته است.

از سوی دیگر براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت «الیاف اکریلیک»، «سموم دفع آفات نباتی»، »،«پودرشوینده»، «الکتروموتور» و «فیبر» مدت زمان مورد بررسی را با افت تولید سپری کرده‌اند.

وضعیت تولیدات صنعتی

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به «کامیون، کامیونت و کشنده»، «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»،«اتوبوس،مینی بوس و ون» و «ماشین لباسشویی» اختصاص داشته است.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید « کامیون، کامیونت و کشنده» نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته، بطوریکه برای این گروه رشد 70.3 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «کامیون، کامیونت و کشنده» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 10 هزار و 56 دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل 5 هزار و 904 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده بود.

داده های اعلام شده حکایت از آن دارد که «چرم» تولیدی کشور در مدت زمان مورد بررسی رشدی 39.5 درصدی داشته است. مجموع چرم تولیدی در کشور برابر با 53 میلیون فوت مربع بوده است.

«روغن ساخته شده نباتی» نیز در این مدت رشدی 29.6 درصدی داشته است. براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع یک میلیون و 844 هزار تن روغن ساخته شده نباتی در کشور تولید شده است.

«اتوبوس،مینی بوس و ون» تولیدی نیز در این مدت رشدی 28.4 درصدی داشته است. در این مدت در مجموع 2 هزار و 250 دستگاه اتوبوس،مینی بوس و ون در کشور تولید شده است.

اما «ماشین لباس شویی» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با یک میلیون و 54 هزار و 700 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 21.4 درصد داشته است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به « الیاف اکریلیک»، «سموم دفع آفات نباتی»، «پودرشوینده»، «الکتروموتور» و «فیبر»، تعلق داشته است. از سوی دیگر در این مدت الیاف اکریلیک تولیدی در این مدت افتی 75.9 درصدی داشته و سموم دفع آفات نباتی نیز در این مدت افتی 28.8 درصدی داشته است. همچنین در این مدت پودرشوینده با افت 18.7 درصدی را ثبت کرده است. الکتروموتور و فیبر نیز به ترتیب افتی 17.9 و 11.8 درصدی داشته است.