به گزارش اکوایران؛ قیمت برنج در بازار  به 100 هزار تومان رسید  در فروشگاه‌های زنجیره ای هم برنج  70 تا 80 هزار تومان براساس نوع و کیفیت قیمت خورده است.

گرانی برنج موجب شد تا دولت برای کنترل بازار شب عید، برای انواع ایرانی و وارداتی نرخ مصوب تعیین کند. براین اساس سازمان حمایت، قیمت فروش هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک را ۶۵ هزار تومان، طارم درجه دو را ۶۰هزار تومان، شیرودی را ۴۲هزار تومان، هندی وارداتی را ۳۰هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی را ۳۱هزار تومان تعیین کرد. همزمان شرکت بازرگانی دولتی نیز بخشی از ذخایر استراتژیک را، که شامل برنج‌های خارجی است، وارد بازار کرد. شرکت بازرگانی دولتی هر کیلوگرم برنج هندی را ۲۴هزار تومان، پاکستانی را ۲۵هزار تومان و تایلندی را 12.500تومان عرضه کرد.

 اقدام دولت با انتقاد کارشناسان روبرو شد؛  به گفته فعالان این بازار سیاست قیمت‌گذاری دستوری نه تنها گرهی از کار بازار باز نمی‌کند بلمه موجب افزایش نوسان می شود. پیش بینی که با ورود به سال جدید شکل واقعیت به خود گرفت و قیمت برنج ایرانی به 100 هزار تومان رسید.

جمیل علیزاده شایق، دبیرانجمن برنج ایران در این خصوص به «اکو ایران» گفت: کشت برنج در فروردین و اردیبهشت صورت می گیرد و برداشت هم در شهریور ماه تمام می شود با این شرایط در حال حاضر حدود 7 ماه است که برنج از تولیدکننده خریداری شده و وارد بازار شده است او می گوید:تولیدکننده نقشی در رشد قیمت نداشته است.

به گفته دبیرانجمن برنج ایران، برنج با بهترین کیفیت سال گذشته با سود 35 هزار تومان به عمده فروش ها فروخته شد، با این شرایط این سوال مطرح می شود که چه اتفاقی افتاده که قیمت برنج در این چند ماه رشد چند برابری داشته است؟

با توجه به اظهارات علیزاده شایق به نظر مشکل افزایش قیمت از حلقه اول نیست و حلقه دوم (واسطه ها) موجب شده تا شاهد رشد قیمت در بازار باشیم.

 یکی از مدیران سابق وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت و گو با «اکو ایران» با تایید اینکه حدود 7 ماه از خرید برنج کشاورزان گذشته است و دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد می گوید: برنج تولیدی به عمده فروشان  یا کارخانه های برنج کوبی فروخته شده  اما در حال حاضر عمده فروشان اقدام به عرضه قطره چکانی برنج در بازار می کنند که این امر بازار را تحت تاثیر قرار داده است. 

این مدیر پشین با انتقاد از نهاد نظارتی سئوال می کند چرا دستگاههای نظارتی ورود نمی کنند، تا زمینه کنترل بازار فراهم شود.

اما برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند آنچه موجب شده تا شاهد رشد قیمت برنج در بازار باشیم تابعی از سیاست های کلان و تغییرات در سایر بازارها است به گفته این گروه نوسان قیمت ها در بازار داخلی، انتظارات تورمی، افزایش قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و اختلال ها در زنجیره توزیع در فصولی که عرضه کم است موجب شده رشد قیمت ها شدید شود.