به گزارش اکوایران؛ روزگذشته و با رشد عجیب قیمت آرد کارخانجات «ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی» از 2 هزار و 500 تومان به 12 هزار تومان که از 5 برابر شدن نرخ آرد این بخش حکایت داشت، امروز نرخ جدید آرد این واحدها با توجه به درصد سبوس گیری اعلام شد.   

براساس مصوبه جدید نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو 15 هزار و 700 تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار و 900 تومان تعیین شد.

همچنین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده، که هزار تومان هم به عنوان جایزه در نظر گرفته شده است.

محمدرضا مرتضوی رئیس ‌انجمن آردسازان در این خصوص به «اکوایران» می گوید: نرخ گذاری جدید تنها مشمول واحدهای تولیدی «ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی» می شود و قیمت برای دو گروه اول فعلا تغییری نداشته است.  

 ارزیابی های حکایت از آن دارد که کارخانجات، آرد مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی و در سه نوع آرد تهیه می کنند.

نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵٠ تومان است و نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز (شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم) قرار می‌گیرد که قیمت این آرد نیز کیلویی ٩٠٠ تومان و ثابت مانده است.

اما نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانه های ماکارونی سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن پیش از این کیلویی ٢۵٠٠ تومان بود که این روزها شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم. 

با توجه به افزایش قیمت آرد مورد نیاز کارخانجات ماکارونی سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی فعالان بازار از افزایش قیمت این محصولات در بازار خبر داده اند.

سامانه یکپارچه مدیریت آرد

رشد نرخ آرد در روزهای اخیر موجب شد تا مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر از اعلام دسترسی سامانه‌ی «یکپارچه مدیریت آرد» به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای نظارت بر تولید و توزیع آرد خبر دهد. به گفته محمدحسن جلالی این سامانه به زودی راه اندازی خواهد شد.

محمدحسن جلالی با اشاره به اینکه دو سامانه در این شرکت بر فرآیند کالاهای اساسی در کشور نظارت می‌کنند، افزود: سامانه‌ی «یکپارچه مدیریت آرد»، خرید آرد توسط نانوایان، فروش آن توسط کارخانجات و حمل و نقل آرد را در کشور، ثبت و رصد می‌کند.

وی با اشاره به این‌که برای اجرای کامل این سامانه و اتصال آن به سامانه‌ی نظارتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل‌هایی مورد نیاز است که در دست تهیه و تدوین هستد، اظهار کرد: با دریافت نظرات ستاد مذکور و با نهایی شدن آیین‌نامه، این سامانه قادر خواهد بود تا تمامی فرآیندهای آرد کشور را به‌منظور برخورد با تخلفات احتمالی کنترل کند.