به گزارش اکوایران؛ مهدی آگاه از بنیانگذاران انجمن پسته ایران و یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شاخص پسته ایران محسوب می شد. فعالیت اقتصادی آگاه البته به صنعت پسته محدود نبود؛ او یکی از صاحب نظران اقتصادی هم بود و در عرضه اقتصادی نیز صاحب نظر به حساب می آمد.  

مهدی آگاه از صنعت پسته به وجود یک بحران در ایران رسید؛ بحران آب. با وجود اینکه پسته کار بود و صنعت پسته در کرمان را پایه گذاری کرده بود، اما برای بقای ایران دست روی بحران گذاشت و در حوزه اتلاف منابع آب در حوزه کشاورزی اقدامات بسیاری انجام داد. دغدغه او در بحران و توسعه پایدار ایران نشان داد. او جزء معدود تاجرانی بود که به قیمت منفعت شخصی بحران عمومی ایجاد نکرد. 

مهدی آگاه فرزند غلامرضا آگاه است؛ نام خودش و پدرش با پسته، ارزآورترین محصول کشاورزی ایران گره‌خورده است . غلامرضا آگاه پدرش اولین کسی بود که رفسنجانی‌ها را به تولید و کاشت پسته تشویق کرد. در جنگ جهانی دوم، مغز پسته را به نام «جیره غذایی»، به ارتش‌های متفقین و آلمان شناساند و در سفر نیل آرمسترانگ به ایران پسته ایران را به او هدیه داد. برای صادرات پسته ایران به آمریکا تا مرز ورشکستگی پیش رفت و سرمایه‌ای عظیم هزینه کرد تا توانست درخت بنه جنگلی را با پسته اهلی پیوند بزند و پسته تولیدی را به بازارهای دنیا صادر کند.

مهدی آگاه راه پدر را ادامه داد و علاوه بر آن در سال‌های واپسین عمر دغدغه توسعه پایدار ایران را داشت، به تاسیس نهادهای مدنی و حرفه‌ای در این راستا کمک کرد و دست به پژوهش  و نوشتن زد.  

این متن کوتاه، ادای دین و بهانه‌ای است برای گرامی‌داشت یاد این مرد بزرگ روح‌شان در شادی و آرامش باد.