به گزارش اکوایران؛ فعالان نان صنعتی در این نشست براین نکته تاکید کردند که افزایش قیمت آرد و اثری که روی قیمت نان صنعتی خواهد گذاشت، موجب کاهش عرضه می شود و حتی واحدهای تولیدی را به ورطه زیان می برد. مشکلی که برای عبور از آن فعالان این بخش در نشست با رییس جمهور خواستار تسهیلات با سود پایین تر شدند تا به این طریق بتوانند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند. در این خصوص ابراهیم رییسی نیز به وزاری حاضر در این نشست دستور داد تا جلساتی با بانک مرکزی برگزار کنند و به راهکاری برای رفع این مشکل برسند.  

درخواست مطرح شده از سوی تولیدکنندگان نان صنعتی در حالی است که کارشناسان بر این نکته تاکید می کنند که چرخه حمایت تسهیلات از بنگاهها سال هاست در حال اجرا است با این حال نتیجه ای در برنداشته است. کارشناسان شاهد این ادعا را وضعیت کنونی می دانند. با این حال رییس جمهور دستور بررسی این درخواست را داده و کارشناسان امیدوارند این دستور به زعم مهمان نوازی داده باشد و تجربه گذشته در توزیع اعتبار ارزان تکرار نشود.   

به دنبال حذف یارانه نیستم

داستان گرانی برخی کالاهای اساسی و زمزمه حذف یارانه را شاید بتوان یکی از دلایل برگزاری این نشست دانست. زمزه ای که رییس جمهور اعلام کرد دولت که نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌ها است.

 به گفته رییسی، دولت سعی دارد محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی را جابجا کند و به جای پرداخت یارانه به واردکننده که همان حلقه اول تامین و توزیع کالا محسوب می شود به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.  

داستان گرانی کالا و به دنبال آن زمزمه های حذف یارانه ها با اعلام نرخ های جدید گندم و افزایش آن از 2هزار و 500 تومان به 12 هزار تومان آغاز شد. بطوریکه قیمت آرد مصرفی برای صنف و صنعت افزایش چشمگیری پیدا کرد و قیمت آرد برای نان‌های حجیم و نیمه حجیم از هزار و 700 تومان به کیلیویی 16 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت با فاصله یکی دو روز به ماکارونی رسید و قیمت ماکاراتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد. داستان گرانی ماکارونی به اینجا ختم نشد و ‌به دنبال افزایش قیمت ماکارونی بازار ناگهان با کمبود این کالای اساسی روبرو شد.

حال با گذشت چند روز از التهابی که در بازار به وجود آمد ابراهیم رییسی در جمع اصناف و اتحادیه‌ها بر این نکته تاکید کرد که دولت به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه برنامه دولت اصلاح نحوه و محل تخصیص یارانه‌ها است.  

 به گفته رییسی، تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی را جابجا کرده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

تغییر خودسرانه قیمت ممنوع

 رئیسی با تاکید بر اینکه نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند، تصریح کرد: مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت اصلاحات مدنظر در نحوه و محل تخصیص یارانه مواد غذایی همراهی و نظارت دقیق اتحادیه‌ها و اصناف بر حوزه کاری خودشان است. اصناف و اتحادیه‌ها کمک کنند تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گران‌فروشی گرفته شود. در انتخاب مسئولان اتحادیه‌ها و بازرسان افراد مناسب را انتخاب کنید که بر اساس اصول و قانون عمل کرده و منافع ملی را همواره مد نظر قرار دهند.

رئیسی ادامه داد: اجازه ندهید هم‌صنف بودن باعث رودربایستی و مانع نظارت جدی و موثر بر عملکرد اصناف شود. افرادی را برای این کار انتخاب کنید که اهل حساب‌کشی جدی در زمینه اجرای قانون و تامین منافع مردم باشند. مجموعه این اقدامات باید موجب آرامش مردم و ثبات در بازار شود.

رئیس جمهور  همچنین با اشاره به اینکه وجود نرخ‌های متفاوت برای کالاها و خدمات واحد، همواره بستر ایجاد فساد و رانت بوده است، گفت: مهمترین اقدام در زمینه مبارزه با فساد، رفع بسترها و اصلاح زمینه‌های ایجاد فساد است.