به گزارش اکوایران؛ ایستایی کالا یا به عبارتی رسوب کالای اساسی از جمله مشکلاتی محسوب می شود که سالها است گمرکات کشور با آن روبرو است؛ مشکلی که در بسیاری از مواقع به فساد رسیدن کالای اساسی در گمرکات کشور را به همراه داشته و موجب شده تا شاهد از بین رفتن سرمایه صرف شده برای این کالاها باشیم. طی سالهای اخیر طرح ها و برنامه های بسیاری برای عبور از این مشکل در نظر گرفته شده، اما هرچند بار سنگین گمرکات کشور تا حدودی با این مصوبات سبک شده با این حال همچنان مشکل باقی است.

 به گفته فرود عسگری معاون امور گمرکی در این جلسه مصوب شد، رصد لحظه ای انبارها و همچنین بازدید ادواری و سرزده از دوایر مختلف و انبارهای اختصاصی صورت گیرد.

 معاون امور گمرکی ادامه داد : در این جلسه همچنین برپایش به موقع کالاهای موجود در اماکن گمرکی خصوصا باقی مانده کالاهای خروج درصدی و سریع الفساد با بازدید میدانی، ادواری و سرزده از دوایر مختلف و همچنین انبارهای اختصاصی و اجرای دقیق قوانین و مقررات موضوعه تاکید شد .

 از سوی دیگر با توجه به لزوم ترخیص به موقع کالاهای اساسی بر تسریع و تسهیل ترخیص اینگونه کالاها و پایش محلی اظهار نامه های در این جلسه  مصوب شد ، نسبت به ارزیابی کالاها در محل تخلیه کالا با مسئولیت بالاترین مقام اجرایی گمرکات اقدام شود.

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک تا 20 اردیبهشت سال جاری میزان کالاهای مشمول قانون اموال متروکه در گمرکات در سنوات گذشته به یک میلیون و ۵۰ هزار تن رسیده که بیشتر این کالاها به دلیل تعدد مقررات و دستورالعمل‌ها در گمرکات کشور رسوب کرده اند.  براساس آخرین ارزیابی ها از مجموع یک میلیون و 50 هزار تن کالای رسوب کرده در گمرکات عملیات ارزیابی 953 هزار تن کالا به اتمام رسیده و این کالاها به سازمان جمع آوری و اموال تملیکی برای طی مراحل قانونی بعدی تحویل داده شده اند.