به گزارش اکوایران؛ در خصوص این خبر که زمزمه های آن چندی است به گوش می رسد؛ سعید قبیتی مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی قشم با اشاره به اینکه هفته گذشته در نشست بانکرینگ این موضوع مطرح شد در گفت و گو با «اکوایران» گفت: روسیه سوخت و نفت خام را پایین تر از قیمت های جهانی عرضه می کند،‌ و با این اقدام بازار سوخت خام را تحت تاثیر قرار داده که این اقدام روسیه برای سوخت ما ضرری ندارد.

 به گفته مدیر عامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی قشم، این اقدام می تواند بازار سوخت و نفت خام را تحت تاثیر قرار دهد اما در بازار سوخت فرآوری شده اثرگذار نخواهد بود.

عدم اثرپذیری از عرضه سوخت خام از یک سو کاهش وابستگی به سایر کشورها از سوی دیگر موجب شد تا ایران تولید سوخت کم سولفور را از سال 2020 در شازند اراک را به صورت محدود و تنها برای تامین نیاز داخلی در دستور کار قرار دهد. بعد از گذشت 2 سال سایت سوخت رسانی سلخ قشم هم پایگاه سوخت رسانی کشتیرانی اضافه شد. حال مقدمات و زیرساخت های سوخت رسانی بندر چابهار نیز در حال حاضر  فراهم شده و با اضافه شدن این بندر می توان سهمی نیز در سوخت رسانی کشتیرانی در منطقه نیز دست پیدا کرد که به معنی آن است که سهم ایران خود در بازار سوخت منطقه افزایش خواهد داد.     

سه مزیت سلخ قشم

سایت سوخت رسانی سلخ بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که  با توجه پتانسیل عبور 50 هزار شناور در سال از تنگه هرمز این امکان را می دهد که این سایت به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناورهای داخلی و خارجی تبدیل شود و از قِبَل آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد شود.

راه اندازی ای این طرح سه مزیت برای ایران دارد که در این خصوص می توان به این نکته اشاره کرد که سایت سوخت رسانی سلخ امکان رقابت در بازار سوخت را فراهم می کند این به معنی آن است که در حوزه سوخت زمینه ورود به بازارهای خارجی ایجاد می شود.  

یکی دیگر از مزایای این طرح کاهش وابستگی به سوخت است؛ در این خصوص می توان به فجیره امارات اشاره کرد. ایران تا پیش از راه اندازی سایت شازند وابستگی کامل به سوخت فجیره داشت که در حال حاضر این وابستگی بسیار کاهش یافته است و از سوی دیگر بندر سلخ قشم یکی از مناسب‌ترین شرایط برای تبدیل شدن به قطب بزرگ سوخت رسانی در منطقه را برخوردار است.