به گزارش اکوایران؛ ترکیه یکی از اقتصادهایی است که در این دوران رشد قابل توجهی را در حوزه صادرات در سال 2021 به خود اختصاص داده است.

این در خالی است که با شیوع کرونا یگی از کشورهایی که رشد بالایی را در میزان ابتلا به کرونا در آسیا داشته این منطقه بوده است. براساس داده های جهانی آمار ابتلای  بالا و مرگ ومیر در این کشور ترکیه را یکی از قرمز ترین کشورهای آسیایی کرده بود.

برخی تحلیل گران معتقدند یکی از عوامل رشد صادرات در این کشور افت ارزش لیر بوده است. طبق باور این عده افت ارزش پول ملی این کشور موجب شد تا ترکیه به رشد قابل توجهی در حوزه صادرات دست پیدا کند.

براساس ارزیابی ها کل صادرات کالا و خدمات ترکیه در سال 2021 به 283 میلیارد دلار نزدیک شد. یعنی تقریبا 34 درصد رشد را دراین سال تچربه کرده که بیشترین رشد را در میان سایر کشورهای صادراتی داشته است. امارها نشان می دهد بالاترین سهم رشد صادرات به بخش خدمات تعلق داشته است. چیزی در حدود 60 درصد افزایش.

افت ارزش پولی در ترکیه می تواند عاملی باشد که این شاخص را نیز ترقی داده است.  سطح صادرات 57 میلیارد دلاری خدمات در این کشور و سهم 20 درصدی این بخش از کل صادرات، درنتیجه کاهش ارزش لیر بوده استت.

براساس آمارها در این سال نسبت صادرات خدمات به کل صادرات ترکیه با سه واحد درصد افزایش، به یک پنجم کل صادرات نزدیک شد.

درنهایت ازاصلی ترین دلایل مهم رشد بالای صادرات ترکیه در سال 2021، تضعیف 27 درصدی ارزش پول ملی این کشور و بهروری صادرکنندگان از این موقعیت عنوان شده است.

 از سوی دیگر سایر ارزیابی ها نشان دهنده آن است رونق مجدد توریسم در سال 2021، از دلایل مهم دیگر فزایش صادرات خدمات در این سال بوده است.