به گزارش اکوایران؛ به گفته برخی مسوولین دولتی این اقدام را می توان نوعی تخفیف مالیاتی برای تعدیل گرانی دانست. این به معنی آن است که دولت سعی دارد تا به منظور تعدیل قیمت ها مالیات بر ارزش افزوده برخی اقلام اساسی را کاهش دهد، با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده در بازار از کالای نهایی و از خریدار اخذ می شود این اقدام می تواند در نهایت منجر به کاهش نسبی قیمت این کالاها در بازار شود.

در نامه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور آمده با توجه به مصوبه شصت و هشتمین جلسه شورای عالی همانگی اقتصادی مورخ سی یکم فروردین سال جاری مبنی بر اصلاح بند 3 مصوبات جلسه 66 شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده «واردات برخی اقلام کالاهای اساسی» که به اعتبار سران سه  قوه و تایید رهبری رسید. نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات «گندم»، «دانه‌های روغنی»، «برنج»، «انواع روغن خام»، حبوبات شامل «نخود»، «عدس»، «لوبیا»، «ماش»، «قند»، «شکر»، «گوشت قرمز»، «چای» و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده «قند» و «شکر» تولید داخل معادل یک درصد تعیین شد.

پیش از این اواخر سال گذشته بود که شورای عالی هماهنگی اقتصاد مالیات بر ارزش افزود 6 قلم کالاهای اساسی را یک درصد اعلام کرده بود، اما حال تعداد کالاهای مشمول به 13 قلم رسیده است. پیش از این نرخ مالیات بر ارزش افزود این اقلام 9 درصد محاسبه می شد. مالیات ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد.