به گزارش اکوایران: به گفته فعالان اقتصادی رشد ارزش صادرت در مدت زمان مورد بررسی به دلیل رشد قیمت نفت باز می گردد؛ استارت افزایش قیمت نفت با شروع جنگ اوکراین زده شد؛ بطوریکه قیمت هر بشکه نفت تا 120 دلار هم رسید. این امر موجب شد تا صادرت محصولات غیرنفتی که بیشتر آنها پایه نفتی دارند رشد 24.6 درصدی به لحاظ ارزش را ثبت کنند. ثبت رشد 24.6 درصدی به لحاظ ارزش در اولین ماه سال در حالی صورت گرفت که به لحاظ ارزش صادرات در این بازره زمانی افت 10 درصدی داشت، که این امر نیز تایید کننده آن است که رشد ارزش صادرات در مدت زمان مورد بررسی به رشد قیمت نفت باز می گردد.

ارزیابی وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی از میان پنج قلم کالای مذکور به لحاظ ارزشی دو گروه «کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)» افت داشته اند و به لحاظ ارزش نیز تمام گروهها بجز گروه «صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)» در روند صادرات افت داشته اند.

تراز تجاری هم مثبت شد

از سوی دیگر براساس ارزیابی ها در مدت زمان مورد بررسی تراز تجاری کشور در اولین ماه ۱۴۰۱ با پیشی گرفتن ارزش کالاهای صادره نسبت به واردات مثبت شد. براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت تراز تجاری در فروردین ماه ۸۷۵ میلیون دلار شد.

از سوی دیگر داده های اعلام شده از سوی سازمان توسعه و تجارت نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی پنج بازار نخست صادراتی کشور شامل «چین»، «امـارات متحده عربی»، «عـراق» ،«ترکیـه» و «افغانستان» بوده است. سهم این بازارها از کل صادرات ایران 77.1 درصد است و با توجه به آمار اعلام شده متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی برابر با 505 دلار که بوده نسبت به سال قبل 7,38 درصد افزایش داشته است.

aaaaaaaaaa