به گزارش اکوایران؛ تامین تسهیلات مورد نیاز جهت بازسازی و نوسازی بنگاه‌های اقتصادی و صنوف تولیدی مشمول جهت کاهش مصرف و شدت انرژی و آلایندگی، افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و رقابت‌پذیری آنها صرف خواهد شد. از سوی دیگر تسهیلات مورد نیاز به منظور تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد و یا معادن دارای پروانه بهره بردای تخصیص داده خواهد شد.

براساس دستورالعمل اجرایی تامین مالی بنگاه های اقتصادی در سال 1401، اولویت اصلی پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود که عمدتاً دارای مشکلات نقدینگی بوده و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش‌فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی که مانع راه‌اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‌اندازی سریع، انجام نوسازی و بازسازی لازم، ارتقاء فناوری و نوآوری در تولید و تثبیت و یا افزایش تولید و اشتغال باشند. همچنین میزان تسهیلات قابل پرداخت به هر بنگاه‌ اقتصادی، براساس نیاز واقعی بنگاه و تایید کارگروه استانی خواهد بود.

وظایف بنگاه‌ اقتصادی

در این دستورالعمل وظایفی نیز برای بنگاههای اقتصادی در نظر گرفته شده است که براساس آن بنگاه اقتصادی متقاضی تسهیلات، موظف خواهند شد، درخواست خود را در فرایند مربوط، با درج اطلاعات صحیح در سامانه ثبت کرده و پس از ارائه مدارک لازم به کمیته بررسی، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب و معرفی به بانک عامل، مدارک و مستندات درخواستی را به بانک عامل ارائه کنند. همچنین بنگاههای اقتصادی موظف هستند تسهیلات دریافتی را در راستای نیل به اهداف تعیین‌شده صرف کنند.

وظایف عوامل اجرایی

علاوه بر وظایف بنگاههای اقتصادی در این دستورالعمل وظایفی نیز برای عوامل اجرایی در نظر گرفته شده است. براین اساس استانداری موظف به هماهنگی و پیگیری تشکیل منظم جلسات کارگروه استانی و حصول اطمینان از ضمانت اجرای مصوبات در نظر گرفته شده است. همچنین هر یک از سازمان‌های استانی اعم از صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف به تشکیل کمیته‌ بررسی مرتبط بوده و مسئولیت پیگیری روند تخصیص و پرداخت تسهیلات در بخش ذیربط را عهده‌دار خواهند بود.

بانک‌های عامل نیز موظفند ضمن ارجاع سریع و منظم درخواست‌های ابلاغ ‌شده به شعب خود و با توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود و مفاد دستورالعمل حداکثر مساعدت را بررسی، تصویب، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، به‌عمل آورند و کلیه اقدامات صورت‌گرفته برای هریک از متقاضیان را در سامانه ثبت کنند. همچنین بانک های عامل باید اطلاعات مربوط به پرداخت مستقیم به بنگاههای اقتصادی این دستورالعمل را پس از پرداخت تسهیلات از طریق دسترسی های ایجاد شده و با ثبت شناسه کسب و کار بنگاه دریافت کننده تسهیلات، در سامانه ثبت کنند.