به گزارش اکوایران؛ با جنگ اوکراین تامین غلات به یکی از برنامه های اصلی کشورهای در دنیا بدل شده است، بطوریکه بسیاری از کشورها به دنبال تامین کننده های جدید هستند و برخی دیگر سعی دارند تا با افزایش تولید نیاز داخلی خود را تامین کنند. در این شرایط این اقدام قزاقستان می تواند بخشی از نیاز ایران را برطرف کند.

در این سفر همچنین 11 سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید و هدفگذاری سه میلیارد دلاری مبادلات تجاری نیز میان دو کشور صورت گرفت.

تمدید مهلت ویزهای تجاری یکی دیگر از مواردی است که در این نشست به آن اشاره شد و معاون نخست وزیر افغانستان در همایش تجاری مشترک ایران و قزاقستان اعلام کرد ما می توانیم ویزاهای تجاری را تا ۱۴ روز تمدید کنیم که این امر به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک خواهد کرد.

 افزایش 85 درصدی مبادلات تجاری ایران و قزاقستان

در همایش تجاری مشترک دو کشور بخیت سلطانوف معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت قزاقستان نیز با اشاره به اینکه اوج روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۶ رقم خورد که حجم تبادلات تجاری به یک میلیارد دلار رسید به این نکته تاکید کرد که در سال ۲۰۲۰ به بعد به دلیل برخی اتفاقات از جمله شیوع کرونا حجم مبادلات دو کشور به یک‌چهارم کاهش‌یافته و به حدود ۲۳۸ میلیون دلار رسید.

براساس داده های اعلام شده از سوی معاون نخست وزیر افغانستان سال گذشته شاهد افزایش ۸۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و قزاقستان بودیم و حجم مبادلات دو کشور نیز به ۴۴۰ میلیون دلار رسید. از سوی دیگر در این میان باید گفت ۹۹ درصد از اقلام صادراتی قزاقستان به ایران را غلات تشکیل می‌دهد که تنها ۱۵۰ میلیون دلار از آن به صادرات گندم اختصاص داشته است.

سلطانوف با این توضیح که در چهارماهه نخست امسال حجم مبادلات تجاری دو کشور ۴۳ درصد رشد داشته و ۷۰ درصد از شرکت‌های قزاق محصولات خود را به ایران صادر می‌کنند افزود: ما می‌توانیم روابط خود را توسعه دهیم و رسیدن به حجم مبادلات ۳ میلیارد دلاری اصلاً دور از دسترس نیست.

او با تأکید بر اینکه با توجه به جنگ اوکراین و روسیه آماده‌ایم صادرات غلات به ایران از جمله گندم به ایران را افزایش دهیم گفت: ما می‌توانیم دست‌کم در حوزه کشاورزی و صادرات غلات حجم مبادلات خود را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

برداشتن گام های عملیاتی برای توسعه تجارت

در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران هم با اشاره به اهمیت جایگاه قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای آسیای مرکزی در سیاست خارجی ایران عنوان کرد: با توجه به وجود منابع و توانایی‌های دو کشور در زمینه‌هایی همچون نفت و گاز، کشتیرانی در دریای خزر، پتروشیمی، کشاورزی، فلزات آهنی، مواد معدنی، مواد شیمیایی، دامپروری، مصالح ساختمانی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی، توسعه روابط با جمهوری قزاقستان برای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

او با بیان اینکه حضور فعال قزاقستان در تعاملات تجارت جهانی و عضویت این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان شانگهای پتانسیل توسعه روابط تجاری دو کشور را بیش‌ازپیش ایجاد کرده تأکید کرد: متأسفانه با وجود این پتانسیل‌ها اما حجم روابط تجاری دو کشور اگرچه روند رو به افزایش دارد اما هنوز ناچیز است.

شافعی خواستار برداشتن گام‌های عملیاتی برای افزایش حجم تجارت دو کشور از جمله تسهیل صدور روادید شده و ادامه داد: کریدور بندرعباس-ترکمنستان-قزاقستان به عنوان فرصتی برای تأمین نیازهای کالایی کشورهای حاشیه این کریدور از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث اتصال قزاقستان و سایر کشورهای CIS و خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شود. بنابراین فعال شدن این کریدور به توسعه تجارت کشورهای طول مسیر کمک خواهد کرد.

شافعی، مشکلات نقل‌وانتقال پول و صدور ویزای تجاری بلندمدت را از جمله موانع اصلی توسعه روابط ایران و قزاقستان برشمرد و گفت: در صورت رفع این موانع بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند در زمینه صادرات کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، علمی به خصوص در زمینه نانو و بیوتکنولوژی، توسعه گردشگری و گردشگری سلامت با یکدیگر همکاری کنند. به خصوص که ایران می‌تواند در ساخت طرح‌های زیربنایی و صنعتی و تجاری قزاقستان، سرمایه‌گذاری، اکتشاف و بهره‌برداری معادن به صورت سرمایه‌گذاری مشترک مشارکت کند.

رفع مشکلات سه گانه

قربانی معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تحولات جهانی در حوزه غذا فرصت استثنایی برای ایران و قزاقستان ایجاد کرده که سطح مراودات خود را افزایش دهند.

او با بیان اینکه در حوزه مبادلات بانکی همچنان مشکلات پابرجاست ادامه داد: امیدواریم مشکلات انتقال پول و صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری رفع شده و سیستم بدون سوئیفت هرچه زودتر میان دو کشور عملیاتی شود.

قربانی مشکلات در اخذ روادید بازرگانان ایرانی در قزاقستان را یکی از مشکلات جدی آن‌ها برشمرد و گفت: در صورت حل این موانع سه‌گانه سطح مبادلات دو کشور به بالاترین حد خود خواهد رسید.

در این نشست همچنین یرمنوف رئیس اتاق بازرگانی قزاقستان برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور را عامل توسعه روابط تجاری دوجانبه دانست و ادامه داد: با رفع مشکل صدور روادید برای بازرگانان ایرانی این روابط بیشتر توسعه خواهد یافت. اتاق بازرگانی بین‌المللی قزاقستان آمادگی دارد با همکاری اتاق مشترک همه گونه حمایتی از تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در قزاقستان داشته باشد.