به گزارش اکوایران؛ تسهیل صدور ویزا را می توان یکی از گام های اساسی در مناسبات اقتصادی دانست، گامی که با توجه به تحریم ها و اعمال برخی قوانین سختگیرانه از سوی کشورهای مختلف موجب شده تا اخذ ویزا با چالش های بسیاری مواجه شود. در این خصوص غلامحسین شافعی بر این نکته تاکید می کند که متاسفانه آلمان محدودیت‌های زیادی برای صدور ویزا دارد و خواست ما این است که دست‌کم برای فعالان اقتصادی ایران صدور ویزا آسان‌تر شود و این امر در آلمان می‌تواند گام نخست در توسعه روابط باشد و اجرایی شدن آن می تواند رفت و آمد هیات های تجاری دو کشور را تسهیل کند. 

مایکل شومان هم در پاسخ با تایید دشواری مراحل صدور ویزا در آلمان گفت: این فرآیند باید تسهیل شود. ما برای تسهیل صدور ویزای هیات تجاری ایران برای شرکت در دو رویداد کاسپین-یوروپ و خودرو در آلمان قول مساعد می‌دهیم.

او با اشاره به فرارسیدن سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و آلمان پیشنهاد برگزاری مراسم بزرگداشت مشترکی برای آن را مطرح کرد.

رئیس اتاق ایران نیز با استقبال از این پیشنهاد گفت: ما سعی می‌کنیم هیاتی را برای شرکت در این دو رویداد تجاری به آلمان اعزام کنیم و از انجام هر اقدامی برای برگزاری مراسم سالگرد روابط دو کشور دریغ نخواهیم کرد.

شافعی با بیان اینکه اتاق ایران از طریق سفارت به دنبال استقرار دفتری در آلمان است، گفت: ما برای بالا بردن حجم تجارت با آلمان نهایت تلاش خود را می‌کنیم. خوشبختانه شرایط نسبت به گذشته مهیاتر است و امکان ملاقات حضوری هیات‌ها فراهم شده است. امیدوارم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آلمان نیز هرچه زودتر برگزار شود تا با برقراری ارتباطات جدید به توسعه تجارت میان و دو طرف کمک کند.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: ما برای پذیرش هیات‌های تجاری از آلمان و اعزام هیات تجاری به این کشور آمادگی کامل داریم. تبادل هیات‌های تجاری می‌تواند روابط دو کشور را نزدیک‌تر کند.