به گزارش اکوایران؛ اولین نشست کارگروه دموراژ کشتی‌های فله‌بر با هدف تصمیم‌گیری درباره تعیین مرجع تأییدکننده وقوع دموراژ، تعیین میزان دموراژ، مکانیزم تخصیص ارز برای تامین هزینه دموراژ، نرخ محاسبه دموراژ به صورت ارزی، پیش‌بینی سرفصل هزینه دموراژ در سامانه جامع تجارت، تعیین اسناد و مدارک مورد نیاز مودیان برای پذیرش هزینه دموراژ به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی و تعیین تکلیف پذیرش مبالغ پرداختی بابت هزینه‌های دموراژ از سال ۹۷ به بعد به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در اتاق ایران برگزار شد. براساس نتایج این جلسه  مقرر شد تا در اسرع وقت اطلاعات مربوط به مبالغ پرداختی بابت هزینه‌های دموراژ از سال ۹۷ به بعد استخراج و اعلام شود.

از سوی دیگر براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، در این جلسه که به ریاست علی حسینی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران برگزار شد، مصوب شد تا کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به عنوان مرجع تعیین و اعلام نرخ دموراژ، این نرخ را به صورت ماهانه و بر اساس عرف بین‌المللی اعلام کند.

همچنین با نظر اعضا قرار شد برای این منظور کارگروهی در کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران متشکل از نمایندگانی از این کمیسیون، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، گمرک ایران، اتحادیه مالکان کشتی ایران، انجمن کشتیرانی، فدراسیون واردات و بانک مرکزی آغاز به کار کند.

افزون بر این مصوب شد تا ورود و خروج و مدت زمان توقف کشتی‌ها در بنادر و لنگرگاه‌ها با تأیید سازمان بنادر و دریانوردی ایران مشخص شود.

علاوه بر مصوبات مذکور در این کمیسیون فرصت یک ماهه به بانک مرکزی برای تعیین سازوکار تخصیص ارز مورد نیاز دموراژ از دیگر مصوبات این کارگروه بود. در این جلسه همچنین مقرر شد تا در اسرع وقت اطلاعات مربوط به مبالغ پرداختی بابت هزینه‌های دموراژ از سال ۹۷ به بعد استخراج و اعلام شود.