به گزارش اکوایران؛ براساس مصوبه کمیته اقدام ارزی هر شرکت و بازرگانی که به کشورهای اتحادیه اوراسیا و روسیه صادرات داشته باشد می تواند هر نوع کالایی وارد کند.

این اقدام در راستای توسعه روابط تجاری با روسیه و اوراسیا صورت گرفته است، بطوریکه به گفته رییس سازمان توسعه و تجارت همچنین مقرر شد تا 25 درصد مشوق های صادراتی به کالاهایی که به روسیه صادر می‌شود اختصاص یابد.

علیرضا پیمان پاک  ادامه از حضور هیات ایرانی در نمایشگاه خودرو در روسیه خبر داد و گفت: این نمایشگاه از جمله بزرگترین نمایشگاه های این صنعت در روسیه محسوب می شود و مقرر شد تا اسبربانک روسیه به عنوان پیوند دهنده خودروسازان دو کشور در امر سرمایه گذاری و تامین مالی ورود کند.

پیمان پاک در وبینار هماهنگی حضور شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو همچنین از تلاش اسبربانک برای دعوت از مدیرعاملان ۱۴ شرکت خودروسازی روسیه جهت نشست با همتایان ایرانی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا صادرات قطعه و خودرو نیز از مزایای کریدور سبز بهره مند شوند.

کریدور (سبز) تسهیل شده گمرکی توسط گمرک روسیه برای گسترش و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه و منطقه بخصوص کشورهایی که ظرفیت و پتانسیل خوبی در حوزه تجارت دارند  ایجاد شد. کشور روسیه در این طرح سازوکار و مکانیزمی را طراحی کرد تا بتواند برای کشورهایی که با آن‌ها مراودات تجاری دارد تسهیلاتی را فراهم کند؛ روشی که این اجازه را می دهد تا روند صادرات کالا بدون چالش صورت گیرد.  

علاوه بر واردات هر نوع کالا در مقابل صادرات رییس سازمان توسعه تجارت از معرفی یک شرکت در حوزه مصالح ساختمانی به گمرک روسیه خبر داد و گفت: اتاق تعاون یک شرکت با روس‌ها تاسیس کرده و ضمن معرفی این شرکت به گمرک روسیه، تامین انواع مصالح ساختمانی و صادرات به روسیه از طریق این شرکت انجام می‌شود تا از مزایای گمرک سبز بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو نیاز است که یک شرکت به گمرک روسیه معرفی شود تا به همین صورت از مزایای گمرک سبز استفاده کنیم چرا که امکان معرفی چند شرکت وجود ندارد.