به گزارش اکوایران؛ چهارشنبه گذشته خبری مبنی بر کشف 30 کانتینر پس از 13 سال در گمرک بوشهر منتشر شد؛ این خبر این پرسش را به وجود آورد که کانتینرهای مفقودی شامل چه کالایی بوده است. براساس اخبار منتشر به استثنای یک کانتینر حاوی برنج که فاسد شده بود، محتویات سایر کانتینرها شامل یخچال، تلویزیون، کولر، ضبط صوت و پمپ باد بوده که با توجه به نداشتن تاریخ انقضا همچنان قابلیت استفاده داشته اند.

با توجه به اینکه بخشی اعظمی از این کانتینرهای رها شده در گمرک امکان استفاده داشتند، به گفته محمد شکیبی ‌‌نسب مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی با صدور حکم از سوی دادستانی، ستاد اجرایی فرمان امام محتوای کانتینرها را به فروش رسیدند.

شکیبی ‌‌نسب درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف 30 کانتینر رها شده در بندر بوشهر، اظهار کرد: از سال 1382 فعالیت کانتینری در بندر بوشهر آغاز شد و تا سال 1389 فعالیت‌ها به صورت دستی ثبت می‌شد و از سال 89 به بعد شاهد ایجاد سامانه‌های الکترونیکی و مکانیزه بودیم و فرایند ثبت داده‌ها تغییر کرد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی مدیر کل بنادر و دریانوردی بوشهر، از سال 82 تاکنون  2 میلیون و 110 هزار کانتینر در بندر بوشهر تخلیه‌وبارگیری شده است و از اسفند 1400 شمارش تک تک کانتینرها و تطبیق آن‌ها با سامانه‌ کانتینری آغاز شد و تا نیمه دوم اردیبهشت به طول انجامید و مشخص شد اطلاعات 30 کانتینر در سامانه وجود ندارد در حالی که کانتینرها در بندر موجود است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اینکه این اتفاق ممکن است به دلیل خطای انسانی یا از دست رفتن اطلاعات ناشی از حمله سایبری صورت گرفته در سال 99 باشد، عنوان کرد: در عین مکاتبه با شرکت‌های کشتیرانی در خصوص دریافت اسناد مرتبط و تعیین صاحب کالای 30 کانتینر مربوطه، اما متاسفانه اطلاعات خاصی در این زمینه به دست نیامد و صاحب یا صاحبان کالا مشخص نشدند.