به گزارش اکوایران؛ خرداد ماه سال جاری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای درخواست بخش خصوصی و به منظور تحقق اهداف دولت در تامین کالاهای اساسی، فراوانی و ذخیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی آنها، مجوز واردات گندم توسط بخش‌خصوصی را صادر کرد و بر این اساس مقرر شد وزارت جهادکشاورزی هرچه سریع‌تر قراردادهای لازم را در این زمینه آماده و اجرایی کند، اما روند ورود بخش خصوصی با تاخیر مواجه شد. حال به گفته رئیس انجمن تامین‌ کنندگان غلات ایران گفت: بر این اساس مکاتبه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، واردات گندم از سوی بخش خصوصی هم اکنون مجاز است و گروه کالایی دو تعرفه مربوط به گندم معمولی و دروم از ۴ به ۲۱ اصلاح و ثبت سفارش آن فعال شده است.

به گفته کاوه زرگران، پس از صدور مجوز رسمی واردات گندم معمولی ‌و دروم بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، این فرآیند که دچار تاخیر شده بود، نهایتا با نامه مدیرکل دفتر مقررات وزارت صمت به کلیه استان‌ها و گمرک اجرایی شده و از این پس بخش خصوصی نیز می‌تواند در کنار دولت نسبت به تامین گندم اقدام کد.

به گزارش انجمن تامین کنندگان غلات ایران، زرگران با اشاره به ارائه پیشنهاد این انجمن در جلسه مشترک با معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر صدور مجوز واردات گندم از سوی بخش خصوصی گفت: با پذیرش این پیشنهاد از سوی دولت و تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی، هم‌اکنون ثبت سفارش واردات گندم معمولی و دروم از سوی بخش خصوصی مجاز است.

در این خصوص اسماعیل علیپور یگانه دبیر اجرایی انجمن غلات ایران بر این نکته اشاره می کند که برای اولین بار به بخش خصوص مجوز داده شده تا در این زمینه ورود کند و این بخش از این پس می تواند در کنار بخش دولتی نسبت به واردات گندم اقدام کند.

دبیر اجرایی انجمن غلات ایران در خصوص اینکه آیا محدودیتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است به «اکوایران» گفت: در بخش نامه ابلاغی اشاره ای به محدودیت در واردات گندم از سوی بخش خصوص نشده و با این شرایط بخش خصوصی مجاز است با توجه به میزان عرضه و تقاضا نسبت به واردات گندم اقدام کند.  

به گفته علیپور یگانه، در حال حاضر نانوایی ها از آرد سهمیه ای استفاده می کنند به همین دلیل گندم وارد شده توسط بخش خصوصی برای بخش صنف و صنعت استفاده می شود.

دبیر اجرایی انجمن غلات ایران در خصوص اینکه با توجه به جنگ روسیه و اوکراین واردات گندم توسط بخش خصوصی از چه کشورهای تامین خواهد شد گفت: روند صادرات روسیه قطع نشده و امکان خرید گندم از این کشور وجود دارد، در خصوص اوکراین هم مشکلات موجود در بخش صادرات این کشور برطرف شده و می توان بخشی از نیاز گندم را از این کشور تامین کرد، از سوی دیگر امکان واردات گندم از کشورهای قزاقستان، استرالیا و کشورهای اروپایی هم وجود دارد.