به گزارش اکوایران؛ ارزش صادرات ایران در 5 ماه ابتدایی امسال برابر با 20 میلیارد و ۹۲۴ میلیون تومان بوده که غالب آن محصولات پتروشیمی بوده است. داده های اعلام شده از سوی گمرک نشان می دهد در این مدت در مجموع 44 میلیون تن کالا از سوی ایران صادر شده که به گفته علیرضا مقدسی رییس‌کل گمرک ایران «پروپان مایع»، «متانول»، «گاز طبیعی مایع شده»، «پلی اتیلن»، «شمش آهن و فولاد» در میان اقلام مهم قرار داشته اند.

این در حالی است که تا میانه تابستان امسال به گفته این مقام آگاه، ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار وارد شده که کاهش ۸.۵ درصدی در وزن و افزایش ۱۹ درصدی در ارزش را تجربه کرده است. در نتیجه تفاوت آمارها نشان می دهد تراز تجاری ایران اکنون در پایات مرداد ماه برابر با منفی 741 میلیون دلار بوده است. اما اتفاق مهم در این مقطع افت پی در پی ارزش صادرات بدون نفت ایران بوده است.

کمترین حجم صادرات در 4 ماه اخیر

طبق برآورد گمرک از روند صادرات و واردات کشور در مرداد ماه نشان می دهد این دو شاخص در بعد ماهانه کاهش محسوسی داشته است.

در بررسی های اتاق بازرگانی تهران در پنجمین ماه امسال مشاهده می شود صادرات بدون نفت خام کشور افتی 12 درصدی و واردات نیز کاهشی 13 درصدی را از لحاظ ارزش به ثبت رسانده است. این در حالی است که وزن صادرات این دسته از کالاها 4 درصد زیاد تر شده اما در واردات 14 درصد کاهش داشته است.

تعمیم بررسی ها در حجم صادرات نیز نشان دهنده آن است که ارزش صادرات بدون نفت خام در سال جاری به کمترین سطح خود در 4 ماه گذشته نائل آمده و از اردیبهشت امسال هر ماه روندی نزولی داشته است.

نکته دیگر نیز به طور کلی صادرات ۴۴ میلیون تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون تومان در مقابل واردات ۱۴ میلیون تن واردات به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلاری است . این دو موضوع به باور برخی تحلیلگران نشان نشان می دهد در تجارت خارجی کشور، ارزش کالاهای صادر شده به مراتب کمتر از وارداتی ها بوده و به بیان ساده تر کالاهای ارزان صادر شده و کالاهای گران به کشور وارد شده است.

صاداراااااااات