به گزارش اکوایران به نقل از ایسنا؛ سهراب سهرابی، مجری طرح گندم کشور، در آیین شکرگزاری و جشن رکوردشکنی تولید گندم اعلام کرد که سیلوهای کشور برای یک سال آینده گندم مورد نیاز را ذخیره کرده‌اند.

با توجه به اهمیت گندم در امنیت غذایی باید گفت که این محصول حدود ۴۰ درصد از غذای کشور را تأمین می‌کند. همچنین استان مرکزی با تولید ۵۰۰ هزار تن گندم، جزو استان‌های موفق کشور است و رتبه چهارم را در رشد تولید و خرید تضمینی گندم به خود اختصاص داده است.

 طی سه سال گذشته، واردات گندم به صفر رسیده و این امر به کاهش قیمت جهانی گندم کمک کرده است.  همچنین پیشرفت‌هایی در زمینه استفاده از کودهای شیمیایی، روش‌های نوین آبیاری و کشت‌های مکانیزه صورت گرفته است. تاکنون بیش از ۱۱ میلیون تن گندم به ارزش ۲۱۱ همت از کشاورزان خریداری شده است.

این مقام مسئول در ادامه به هدف‌گذاری خودکفایی ۱۰۵ درصدی تولید گندم تا پایان برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و تأکید کرد که برای پایداری تولید گندم، نیاز به تنوع کشت در اقلیم‌های مختلف کشور وجود دارد.

ورود مسئولین عالی کشور به مسئله مطالبات مالی گندمکاران 

استاندار اراک، گزارشی از تولید گندم در استان مرکزی ارائه داد و اعلام کرد که امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد رشد در تولید گندم داشته‌ایم. استان مرکزی با تولید ۵۰۰ هزار تن گندم، به یکی از استان‌های برتر کشور در این حوزه تبدیل شده است و حدود ۱.۸ درصد از جمعیت و مساحت کشور را در اختیار دارد، اما نیاز خود و استان‌های همجوار را تأمین می‌کند.

 ابتکار "نهضت نان کامل"  در این استان کلید خورد که بیش از ۹۰ نانوایی در استان از آرد کامل استفاده می‌کنند که این آرد در کارخانه آرد کامل آشتیان تولید می‌شود. استاندار مرکزی از تلاش‌ها برای بهبود کیفیت گندم و نان خبر داد و گفت که در حال حاضر گلوتن موجود در گندم‌های تولیدی استان کم است و باید گندم مرغوب‌تری وارد سیلوها شود.

موضوع مطالبات مالی گندمکاران در سطح استان به راحتی قابل حل نیست و نیاز به رسیدگی مسئولین عالی‌رتبه کشور دارد. وی از نماینده مردم اراک خواست تا در کمیسیون تلفیق بودجه، پیش‌بینی‌های دقیق‌تری انجام دهند تا در سال آینده با این مشکلات مواجه نشویم.

 رئیس جهاد کشاورزی استان اراک از تولید ۵۰۰ هزار تن گندم در استان مرکزی در سال زارعی گذشته خبر داد و گفت : بیش از ۴۴۰ هزار تن از کشاورزان خریداری شده است. 

همچنین نرخ بیکاری در استان کاهش یافته و به نرخ  ۴.۸ درصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری در تاریخ آمار کشور است. به گفته وی، بخش کشاورزی و روستایی تأثیر ویژه‌ای بر اشتغال استان داشته‌اند و نیاز به توجه بیشتر به کیفیت نان و آموزش نانوایان احساس می‌شود.