به گزارش اکو ایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت اخیرا ارزش سهام شرکت‌های فعال در عرصه فناوری با ریزش شدید مواجه شده و همین امر منجر به کاهش ثروتِ ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین مرد جهان تا 54 میلیارد دلار شده ‌است.

جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون 27.8 میلیارد دلار از ثروتش، لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذاران گوگل هر کدام بیش از 12 میلیارد دلار و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک هم 15.2 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده‌اند.

اما در میان ده مرد ثروتمندِ اول جهان، یک نفر به جای کاهش ثروت، افزایش ثروت را تجربه کرده‌است: وارن بافت. او با کسب 2.4 میلیارد دلار توانسته ثروت خود را به 111 میلیارد دلار برساند.

تحلیل‌گران می‌گویند باور وارن بافت به ارزش سرمایه‌گذاری در نهایت نام او را برای همیشه در کتاب‌های تاریخ ماندگار خواهد کرد. افزایش ثروت اخیر هم این جریان را به خوبی نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذار مبتنی بر ارزش کسی است که سهامی با ارزشِ ظاهرا پایین را خریداری می‌کند و سپس با ارزش کمتر، آن را در بازار معامله می‌کند. وارن بافت، سرمایه‌گذاری از این جنس است.

به‌علاوه، وارن بافت در شرکت خود یعنی برکشایر هاتاوی، سبد سهام را کاملا متنوع کرده در نتیجه کاهش ارزش سهام شرکت‌های فناوری تاثیر چندانی روی این شرکت نگذاشته ‌است. در واقع او به تنوع در سرمایه‌گذاری باور دارد.

به هر حال، هنوز هم ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان است. ارزش ثروت او به‌رغم ضررهای اخیر به 216 میلیارد دلار رسیده‌ است. در واقع ارزش ثروت او تقریبا دو برابرِ وارن بافت است.

براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، احتمالا وارن بافت فقط یک سال دیگر در فهرست ثروتمندان، در میان ده نفر اول باشد. او برنامه‌هایی بشردوستانه دارد و نمی‌خواهد این برنامه‌ها را متوقف کند به همین خاطر احتمالا بخش زیادی از ثروت خود را صرف امور بشردوستانه خواهد کرد.