به گزارش اکو ایران، رویترز نوشت پلتفرم فیسبوک به محل خوبی برای تبلیغ اجناس لاکچریِ قلابی تبدیل شده‌است. تا ده سال پیش در ای‌بی (eBay) و تا پنج سال پیش در آمازون اجناس تقلبی تبلیغ می‌شدند اما حالا فیسبوک و اینستاگرام به ابزاری برای تبلیغ چنین اجناسی تبدیل شده‌اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد عمده تبلیغات اجناس تقلبی در شبکه‌های اجتماعی مربوط به برندهای لاکچری نظیر گوچی، لوییس ویتون، فندی، پرادا و شنل می‌شود. طبق این پژوهش بیش از 26 هزار حساب کاربری در فیسبوک برای فروش اجناس تقلبی فعالیت می‌کنند. بیش از  20 هزار حساب کاربری هم در همین زمینه در اینستاگرام فعال هستند.

حدودا 65 درصد از حساب‌های کاربری تقلبی که در سال 2021 شناسایی شده‌اند در چین قرار داشته‌اند، 14 درصد در روسیه و 7.5 درصد هم در ترکیه بوده‌اند.

متا که شرکت مادرِ فیسبوک و اینستاگرام به شمار می‌آید، تجارت آنلاین را در اولویت خود قرار داده چرا که می‌تواند از این طریق درآمد خود را افزایش دهد. حتی برخی از برندها نظیر دیور و ورساچه اپلیکیشن‌هایی را خریداری کرده‌اند که بتوانند به کمک آن در اینستاگرام تبلیغات داشته باشند. اما خرید و فروش کالاهای تقلبی در این زمینه می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

البته خریداران هم به خوبی می‌دانند که وقتی برای کیفی به ارزش بیش از 5 هزار دلار فقط رقم 100 دلار را پرداخت می‌کنند احتمالا در حال خرید جنسی تقلبی هستند. با این حال، میل به خرید اجناسی با برندهای لاکچری، بسیاری از کاربران را ترغیب می‌کند که به تبلیغات اجناس تقلبی دل ببندند. این همان چیزی است که شرکت متا سعی دارد با آن مقابله کند. این شرکت سعی دارد تبلیغات کالاهای تبلیغاتی را از روی پلتفرم خود بردارد و این تازه ابتدای راه است.