به گزارش اکوایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت شرکت‌های بزرگی نظیر فیسبوک و آمازون در مسیر افول قرار گرفته‌اند. به همین خاطر است که برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها باید دقت بیشتری به خرج دهید.

تحلیل‌گران می‌گویند شرکت‌هایی نظیر اپل، علی‌بابا و بسیاری از دیگر غول‌های فناوری با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها را پرریسک می‌کند.

عمده‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند غول‌های فناوری را با چالش مواجه کند، فشارهای اقتصادی و همچنین فشارهای سیاسی و اجتماعی است که علائم آن همین حالا هم به چشم می‌خورد.

این روزها هم شرکت‌های فناوریِ چینی و هم شرکت‌های فناوریِ آمریکایی تحت فشار قوانین قرار گرفته‌اند و به شدت از این بابت رصد می‌شوند. به همین خاطر است که سرمایه‌گذاری در آن‌ها با ریسک همراه است. اما سایر شرکت‌های فناوری که در میان این غول‌ها قرار نمی‌گیرند، زیر ذره‌بین نیستند و می‌توانند با کمترین خطر به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

مهم‌ترین مشکل دولت‌ها با غول‌های فناوری این است که انحصار را در اختیار خود گرفته‌اند. چین در این زمینه شرکت‌های بزرگ فناوری‌اش را زیر ذره‌بین قرار داده و سعی دارد به کمک قوانین محدودکننده مانع انحصارطلبی آن‌ها شود. مراقبت از داده‌های مشتریان هم از دیگر مواردی است که در این شرکت‌ها و غول‌های بزرگ فناوری مورد بحث قرار می‌گیرد.

سال گذشته شرکت‌هایی نظیر علی‌بابا، تن‌سنت و دی‌دی که جزو مهم‌ترین غول‌های فناوری چینی به شمار می‌آیند به دلیل همین قوانین سختگیرانه با کاهش ارزش سهام مواجه شدند.

در آمریکا هم جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور از طریق قوانین مختلف، سعی دارد جلوی انحصارطلبی شرکت‌های بزرگِ فعال در عرصه فناوری را بگیرد. به همین خاطر است که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری آمریکایی هم پرخطر محسوب می‌شود.

در حالی‌که نسل اول غول‌های فناوری در حال افول هستند، می‌توان روی غول‌های نوظهور سرمایه‌گذاری کرد. در حال حاضر فقط مایکروسافت از نسل نخست توانسته از مهلکه بگریزد و عملکرد بهتری نسبت به سایر شرکت‌های فناوری داشته باشد. به این ترتیب سرمایه‌گذاران باید به نسل‌های جدیدترِ شرکت‌های فناوری پناه بیاورند تا سرمایه‌گذاریِ امن‌تری داشته باشند.