به گزارش اکوایران، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پیوندی بزرگ با بلاکچین دارند. مفهومی که سرعت، شفافیت و غیرمتمرکز بودن را در فناوری معنا می‌کند. نوآوری اصلی سیستم بلاکچین این است که وفاداری و امنیت داده‌ها را بدون نیاز به شخص یا نهاد ثالث تضمین می‌کند.

بلاکچین چیست و چطور کار می‌کند؟

بلاکچین یک پایگا‌ه داد‌ه (دیتابیس) توزیع شد‌ه و غیرمتمرکز است که بین اعضای مختلف یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. مانند همه پایگاه‌های داده کامپیوتری،‌ اطلاعات در بلاکچین نیز به‌صورت الکترونیکی و دیجیتالی ذخیر‌ه می‌شوند. بلاکچین‌ها بیشتر به‌خاطر نقش حیاتی خود در سیستم‌ ارزهای دیجیتال برای حفظ تراکنش‌های ایمن و غیرمتمرکز شناخته می‌شوند.

یکی از تفاوت‌های اصلی بین پایگاه‌های داد‌ه معمولی و بلاکچین، نحوه استقرار و ساختار داده‌ها است. اطلاعات در یک بلاکچین در بسته‌هایی به نام «بلاک» جمع‌آوری می‌شوند، هر کدام از این بلاک‌ها ظرفیت مشخصی دارند. وقتی ظرفیت آن‌ها تکمیل شد، بسته شد‌ه و به بلاک پر شد‌ه قبلی متصل می‌شوند. این روند ادامه دارد و بلاک‌ها پشت سر هم ایجاد، تکمیل و به یکدیگر متصل می‌شوند. خروجی نهایی که حاصل شکل‌گیری زنجیره‌ای از داده‌ها است، همان فناوری بلاکچین است. این در حالی است که در پایگاه‌ داد‌ه‌های قدیمی، اطلاعات در داخل فهرست‌های متمرکز ثبت می‌شدند. 

در بلاکچین هر بلاکی که به زنجیره اضافه می‌شود، یک مهر زمانی دقیق دارد که نشان می‌دهد چه زمانی به زنجیره اضافه شده است. بنابراین، این زنجیره داده‌ها یک خط زمانی برگشت‌ناپذیر را شکل می‌دهند که به صورت غیرمتمرکز پیاده‌سازی می‌شوند.

ویژگی‌های بلاکچین:

دارای شفافیت

در یک جمله می‌توان گفت که شفافیت یعنی همه اعضا و یا جمعی که دخیل یک ماجرا هستند، از همه چیز آن باخبر شوند. با این حساب بلاکچین شبکه‌ای است که اطلاعات خود را در معرض تمام اعضای آن قرار می‌دهد، این باعث می‌شود تا حقوق افراد در خصوص مسائل مختلف به شکل بهینه‌ای رعایت شود.

غیر قابل تغییر بودن

اطلاعات درون تمام بلاک‌های این فناوری غیر قابل تغییر هستند. هر اطلاعاتی که در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند برای همیشه حفظ می‌شوند و گفتنی است که بلاک‌ها به سختی قابل حذف هستند. با این ویژگی امکان تقلب بسیار کم می‌شود.

امنیت بالا

الگوریتم‌ها و نوع رمزنگاری در آن در علم ریاضیات بهترین نوع ایمنی را برای ساختار بلاکچین به همراه داشته‌ است.

برای آشنایی با کاربردهای بلاکچین، باید گفت بدون شک یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری در حوزه رمرزارزها است. عموم ارزهای دیجیتالی بر پایه شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین ساخته شده‌اند. در زمینه ارزهای دیجیتال، بلاکچین را می‌توان یک دفتر کل آنلاین دانست. محتوای هر دفتر کل باید توسط کل شبکه و یا هر رایانه‌ای تایید شود که یک نسخه از دفتر را نگهداری می‌کند.

کاربردهای بلاکچین در فناوری‌های مالی

در زمینه فناوری‌های مالی این تکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، از آنجایی که بلاکچین غیرمتمرکز است و هیچ‌کس کنترلی روی آن ندارد بنابراین، امکان کلاهبرداری هم وجود ندارد و این انقلابی است که بلاکچین در حوزه فین‌تک به وجود آورده است. در روش‌های سنتی، لازم بود تا واسطه‌ها تراکنش‌ها را تأیید کنند، چیزی که امروز در بانک‌ها شاهد آن هستیم. جدا از مسئله امنیت، این واسطه‌ها کاری را رایگان انجام نمی‌دهند و کارمزد دریافت می‌کنند. اما در شبکه بلاکچین این تراکنش‌ها به‌صورت خودکار تأیید می‌شوند، بنابراین هیچ احتیاجی به واسطه و هزینه‌های اضافی نیست.

علاوه بر دو کاربردی که ذکر شد، این فناوری پتانسیل ایجاد تحولی بزرگ در صنعت بیمه، سرمایه‌گذاری، بازی، آموزش، حمل‌ونقل و … را نیز دارد که می‌تواند به خوبی منجر به کاهش هزینه‌ها و تسریع عملکردها در بستری شفاف شود.