به گزارش اکوایران، وضعیت اشتغال در ایران گرچه در دوران کرونایی آسیب جدی دید،‌ اما با گذشت از آن دوران رفته رفته این آسیب جبران شد و حال وضعیت اشتغال در کشور روندی صعودی به خود گرفته است.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال 1402 جمعیت شاغل در کشور با رشد 3.2 درصدی مواجه و 774 هزار و 371 نفر نسبت به سال گذشته خود به جمعیت شاغلین کشور اضافه شد. به این ترتیب، مجموع جمعیت شاغل در کشور در پایان سال 1402 به 24 میلیون و 490 هزار و 182 نفر رسید.

اما فارغ از مساله جمعیت شاغلان کشور،‌ این پرسش مطرح است که وضعیت بازار کار در ایران در چه سطح کیفی قرار دارد؟

وبسایت کاریابی ایران تلنت به تازگی گزارشی منتشر کرده است که به جزئیات بازار کار در ایران وضعیت آن می‌پردازد.

در ابتدا باید به ماندگاری افراد در سازمان‌ها توجه کرد. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند که به دلیل مسائل و مشکلاتشان افراد حاضر نیستند که برای بلندمدت در آن مشغول به کار بمانند. از طرفی، برخی دیگر نیز تنها برای تقویت رزومه کاری خود در شرکتی می‌مانند و پس از آن، به سراغ موقیت شغلی بهتر و با حقوق بالاتر می‌روند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرچه میزان سابقه و تخصص افراد بالاتر می‌رود، میزان ماندگاری آن‌ها در یک سازمان نیز بالاتر می‌رود. بر این اساس، میانگین ماندگاری افراد تازه فارغ‌التحصیل شده یک سال و شش ماه و میانگین ماندگاری مدیران ارشد یک سازمان چهار سال و یک ماه است.

Captureم

البته باید به این نکته اشاره کرد که میزان ماندگاری افراد در یک سازمان وابسته به مولفه‌های مهمی، از جمله رضایت فرد از یک سازمان،‌ رضایت شغلی،‌ امنیت شغلی و... نیز وابسته است.

مهندسان، ماندگارترین نیرو در شرکت‌ها

اما متخصصان کدام مشاغل در شرکت‌ها ماندگاری بالاتری دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در میان حرفه‌ها و حوزه‌های مختلف کاری در کشور، بیشترین ماندگاری متعلق به حوزه مهندسی-کشاورزی و یا دامپروری است. بر این اساس افراد شاغل در این حوزه به طور میانگین حدود 5.4 سال در هر شرکت مشغول به کار می‌شوند.

اما در شرکت‌ها متخصصان طراحی صنعتی و طراحی UX و UY کمترین میزان ماندگاری را دارند و به طور میانگین ماندگاری‌شان به 1.4 سال می‌رسد.

Captureخخ

نارضایتی معلمان از حرفه شغلی‌شان

با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که علاوه بر مولفه‌هایی که پیش از این به آن اشاره شد،‌ افرادی هستند که به دلایل دیگر، از جمله شرایط اقتصادی،‌ مسیر کاری خود را تغییر می‌دهند و به اشتغال در حوزه‌های دیگر می‌پردازند. در این میان، به نظر می‌رسد که وکلا و مشاوران حقوقی بیشترین رضایت را از کار خود دارند و در مقابل مدرسان و مربیان در ادامه مسیر شغلی خود را تغییر می‌دهند و تنها 12 درصد آن‌ها در شغل و حرفه خود ماندگار می‌شوند.

Capture3

کاهش محبوبیت بخش سلامت در میان کارجویان

براساس آماری که ایران تلنت منتشر کرده است، محبوب‌ترین شغل میان کارجویان در سال 1402 حرفه‌های مربوط به تبلیغات، بازاریابی،‌ تحقیقات بازار و برندینگ بوده است و حدود 17 درصد کارجویان متقاضی اشتغال در این حوزه بودند. در مقابل هم مهندسی نصب، راه اندازی، اجرا و رشته‌های مربوط به بخش سلامت و داروسازی کمترین رزومه‌های ارسالی را در سال گذشته به خود اختصاص دادند که حتی  از میزان استقبال افراد از شغل‌های اداری، مانند منشی و مسئول دفتر نیز پایین‌تر است. 

Capture2