به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -24 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده است.

سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده به ۶۰ درصد می‌رسد؟

سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ درصد بود، اما در سال آینده یعنی ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. بر اساس این طرح پیشنهادی جدید از سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۴، ۲۰ درصد برای پایه یازدهم و ۴۰ درصد برای پایه دوازدهم در نظر گرفته خواهد شد.

در کنکور سال ۱۴۰۵ نیز سهم سوابق تحصیلی ۶۰ درصد، اما از سه سال دوره متوسطه دوم است که سهم پایه دهم ۱۰ درصد، پایه یازدهم ۲۰ درصد و پایه دوازدهم ۳۰ درصد خواهد بود.

شیر گران می‌شود

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با اکوایران اعلام کرد، به دنبال مذاکرات با وزارت جهادکشاورزی، قیمت مصوب شیر خام اصلاح شد و طبق پیش‌بینی ما، فردا یکشنبه موضوع افزایش قیمت شیر خام ابلاغ می‌شود. او افزود: نرخ کنونی مصوب هر کیلو شیرخام در دامداری ۱۵ هزار تومان است که به ۱۸ هزار تومان خواهد رسید.

او پیشتر از ضرر 2 هزارتومانی دامداران بر سر فروش هر کیلو شیر خام خبر داده بود.

مطالبه‌ای که سیاسی شد؛ زنان باحجاب هم می‌خواهند گشت ارشاد جمع شود

زهرا نژادبهرام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر با روزنامه اعتماد گفت‌وگویی داشته که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است:

  •  حجاب یک مطالبه اجتماعی است به دلیل رفتار حاکمیت تبدیل به یک مطالبه سیاسی شده است.

  • فوت مهسا امینی سبب شد آن قله یخی که تمام مطالبات در زیر آن جا مانده بود که در راس آن نادیده گرفتن مساله امنیت اجتماعی زنان بود، آب شود

  • دلیل بروز حوادث سال‌های اخیر در واقع حجم کثیری از مطالبات زنان بود که در طول این چهار دهه گذشته تلنبار شده بود که موضوعاتی مانند بیکاری، تبعیض حقوقی، عدم ارتقای شغلی، نبود امنیت خانوادگی و اجتماعی را شامل می‌شود. 

  • زنان می‌خواستند بغض فروخفته‌ای که ناشی از نابرابری و تبعیض جنسیتی بود را بیان کنند، اما راهی برای آن وجود نداشت تا زمانی که آن حادثه برای مهسا رخ داد و همین دلیل شد که همه بغض‌ها بیرون بریزد.

  • به‌رغم همه اعتراض‌ها در سال‌های اخیر باز هم طرح نور مطرح می‌شود و مجلس به سمت تصویب لایحه حجاب می‌رود، بعد دوباره مسکوت می‌ماند و جامعه نمی‌داند با این تلاطم حاکم چه کند، نمی‌داند حاکمیت قرار است به حرف آنان گوش دهد یا ندهد، این فضای نه جنگ و نه صلح در واقع با انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شکل دیگری پیدا کرد، یعنی این مقوله جمع‌آوری گشت ارشاد از زبان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح و در نهایت این مطالبه اجتماعی تبدیل به یک مطالبه سیاسی شد.

خزاعی: تا وقتی من باشم اجازه نمی‌دهم فیلم بی‌حجابی روی پرده سینما برود

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در تازه ترین اظهارات خود در برنامه سینمایی هفت با دفاع از عملکرد سه ساله خود و با اشاره به اینکه در این دوران دیکتاتوری رسانه را تجربه کرده است، گفت: معمولاً دولت‌های انقلابی و اصول‌گرا شجاع‌تر هستند زیرا تکلیفشان با خودشان مشخص است. من همین الان هم باورم این است که تا من پای کار باشم، اجازه نمی‌دهم فیلم بی‌حجابی روی پرده سینما برود مگر اینکه قوانین کشور عوض شود.

محمد خزاعی درباره احتمال ماندن خود در سازمان سینمایی گفت: گاهی فکر می‌کنم که ما مانند میوه‌های رسیده‌ی درخت هستیم که اگر به موقع چیده نشویم زیر دست و پا له می‌شویم. وی در ادامه سخنانش به موضوعات حاشیه‌ای دوران کاری خود مثل جنبش «می‌ تو»، بیانیه «متروپل»، سینماگران ممنوع‌الکار و دعای تحویل سال نیز اشاره کرد. 

احیای مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور که امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی شرکت کرده بود درباره درخواست رئیس دانشگاه شهید بهشتی برای احیای مصوبه واگذاری زندان اوین به این دانشگاه به دلیل مشکل کمبود فضای فیزیکی اعلام آمادگی نمود.