به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -25 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده است.

وزیر علوم، خانم‌ها برای پست‌های مدیریتی مقدم‌اند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از انتصاب مدیران زن در سطوح معاونت این وزارتخانه، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خبر داد و گفت: «این مدیران انتخاب شده‌اند و اسامی آن‌ها به‌زودی اعلام می‌شود.»

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر انقلاب مبنی بر شایسته سالاری و اقدامات رئیس جمهور به منظور تحقق وعده‌های خود در عدالت جنسیتی گفت: برای ریاست دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حتی معاونت وزیر، دلیلی نداریم که یک زن انتخاب نکنیم، منتها شخص باید شرایط حرفه‌ای تصدی آن شغل را داشته باشد، حتی اگر با مردان هم برابر باشند، باز اولویت با زنان است. در شرایط برابر، خانم‌ها مقدم هستند و ما مدیران زن هم انتخاب کردیم که اخبار آن به زودی اعلام می‌شود.

بیشتر اتاق‌های شیرخوارگاه آمنه خالی شد

در یک سال گذشته به دلیل تسریع در فرایند فرزندخواندگی، تعداد نوزادان حاضر در شیرخوارگاه به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل بیشتر اتاق‌های شیرخوارگاه خالی شده است.

بنابر گفته یکی از متولیان سازمان بهزیستی، متوسط زمان ماندگاری فرزندان در شیرخوارگاه‌های استان تهران که امکان فرزندخواندگی داشته‌اند از ۲۶۱ روز به زیر شصت روز کاهش پیدا کرده و در حال حاضر فقط ۵۴ نوزاد در شیرخوارگاه آمنه نگهداری می‌شوند.

وی همچنین درباره طرح خانواده میزبان، مربوط به کودکان نیازمند مراقبت ویژه که اقبال کمتری برای حضور در فرزندخواندگی دارند گفت: خانواده‌های متقاضی می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

سومین علت مرگ و میر در افراد ۱۴ تا ۲۴ سال

مسعود حبیبی، معاون فرهنگی وزیر بهداشت در همایش پیشگیری از خودکشی، بیان داشت: خودکشی سومین علت مرگ در جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله است.

وی با اشاره به موضوع تاب آوری در پیشگیری از بیماری‌های سلامت روان گفت: باید مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری را از مهدکودک‌ها شروع کنیم تا بتوانیم میوه سلامت روان را در آینده بچینیم. وی همچنین افزایش مهارت زندگی و تاب‌آوری لازم و آموزش سبک زندگی را از جمله برنامه‌های معاونت دانشجویی وزارت بهداشت اعلام کرد. 

اختصاص یک ردیف پایدار بودجه برای طرح تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با تشریح اقدامات و برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه برای استقبال از دانشجویان در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: براساس مصوبۀ هیئت دولت مبنی بر تجمیع دانشگاه، به‌دنبال این هستیم که برخی از دانشکده‌ها را به سایت اصلی دانشگاه منتقل کنیم که امسال یکی از دانشکده‌ها را کلنگ‌زنی می‌کنیم. همچنین ۱۳ خوابگاه پراکنده در تهران داریم که به‌دنبال آن هستیم دختران و پسران را در ۲ خوابگاه مجزا هرکدام ۲ هزار نفره اسکان دهیم که مقدمات کار فراهم شده است. 

 وی همچنین ابراز امیدواری کرد در نیم‌سال اول تحصیلی برای اولین‌بار ۱۰۶ واحد خوابگاه متاهلی را در اختیار دانشجویان متاهل قرار بدهیم.

مصوبه کمیسیون اجتماعی برای تعطیلی پنج‌شنبه

رحمت الله نوروزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز این کمیسیون درباره تعطیلات آخر هفته گفت: در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب شد که تعطیلات آخر هفته پنجشنبه و جمعه باشد.

وی افزود: همچنین ساعت کاری در هفته ۴۰ ساعت خواهد بود.

گزارش مفصل‌تر در این خصوص را بخوانید:

خبر مرتبط
رای مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس به تعطیلی پنج‌شنبه/ صفر تا صد ماجرای دعوای تعطیلات آخر هفته

اکوایران: عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس امروز با اشاره به مصوبات این کمیسیون، اعلام کرد که دومین روز تعطیلی هفته، پنجشنبه‌ها خواهد بود. موضوعی که در چند سال گذشته، موضوع پر بحث جامعه، بهارستان و شورای نگهبان بوده. در این گزارش نگاهی انداختیم به حواشی و نظرات درخصوص تعطیلی روز دوم هفته.

عزل و نصب در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار ممنوع شد 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ بخشنامه‌ای هر گونه عزل‌و‌نصب تا زمان تهیه دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های تابعه و وابسته صندوق های بازنشستگی را ممنوع کرد. 

001