به گزارش اکوایران، فرآیند اخراج اتباع غیرمجاز از کشور مدتی‌ست آغاز شده و براساس اعلام فرمانده مرزبانی کشور روزانه تعداد زیادی از این اتباع از کشور خارج می‌شوند. 

 بر این اساس، سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی انتظامی کشور، گفت:«در هفته‌های اخیر عملیات خروج اتباع غیرمجاز از کشور توسط ارگان‌های مختلف در حال انجام است و هر روز تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز از مرزهای کشور خارج می‌شوند.»

او توضیح داد که عده‌ای از این اتباع غیرمجاز خودشان تصمیم به خروج گرفته‌اند و مابقی را نیز دولت از کشور خارج می‌کند.

فرمانده مرزبانی انتظامی کشور  با اشاره به کاهش ورود اتباع به کشور اظهار کرد:«برای عبور و مرور اتباعی که مجاز هستند هیچ مشکلی وجود ندارد و تردد این افراد از مرزهایی مانند دوغارون و میلک درحال انجام است. ما تنها با اتباع غیرمجازی که قصد ورود به کشور را دارند، برخورد کرده از ورود آنها به مرزهایمان ممانعت می‌کنیم. البته در حال حاضر ورود این افراد به مرزها بسیار کم شده است.»

گودرزی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند نفر از مرزها خارج شده اند، گفت که از ابتدای سال تاکنون، چندصد هزار نفر از اتباع غیرمجاز مرزها خارج شده و این روند ادامه دارد.

عزم دولت و مجلس در مساله اتباع غیرقانونی 

چندی پیش اسکندر مومنی،‌ وزیر کشور اعلام کرده بود که در اسرع وقت اتباع غیرمجاز را طرد می‌کند، زیرا وجود اتباع غیرمجاز باعث شده علاوه بر ایجاد مشکلات، فرصت‌های شغلی زیادی هم توسط این افراد گرفته شود که این مسئله در بازدید از یکی از محله‌های شهر شیراز به خوبی مشهود بود.

البته مجلس نیز در مساله ورود اتباع به کشور طرحی را اعلام وصول کرد.  «طرح اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران» اخیراً و در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. مجلس در این طرح ذکر کرده است که ظرف یک ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به برخورد قانونی با کلیه اتباع غیرمجاز ساکن در ایران و طرد آنها به کشور متبوع خود اقدام کند.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که ورود اتباع به برخی از استان‌های کشور ممنوع اعلام شده است. برای مثال، یکم مهرماه سال جاری بود که دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه اعلام کرد که ورود اتباع غیرمجاز افغان به این استان ممنوع است و با کارفرمایانی که این اتباع را به کار گیرند، برخورد شدید قضایی خواهد شد.