به گزارش اکوایران، این پژوهش متغیرهای متنوعی را مورد بررسی قرار داده است؛ از میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا منابع دریافت اخبار و سطح اعتماد اجتماعی دانشجویان. هدف نهایی این نظرسنجی، دستیابی به درکی روشن‌تر از رفتارها و نیازهای اجتماعی دانشجویان و ارائه راهکارهای کاربردی برای ارتقای وضعیت فرهنگی و اجتماعی آنها است.

تلگرام رکورددار پرکاربردترین پیام رسان 

طبق این داده‌ها، تلگرام با 89.5 درصد، پرکاربردترین پیام‌رسان در میان دانشجویان است، در حالی که اینستاگرام و واتس اپ به ترتیب با 85.7 و 66.7 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

سایر شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، روبیکا و تیک‌تاک نیز میزان استفاده کمتری دارند. جالب است که میانگین زمان استفاده از این شبکه‌ها در روز حدود 233 دقیقه (حدود چهار ساعت در روز) است، که نشان‌دهنده تأثیر قابل توجه این پلتفرم‌ها بر زندگی روزمره دانشجویان است. 

02

مقایسه دانشجویان با ایرانیان بالای 18 سال 

مقایسه میزان استفاده دانشجویان دانشگاه‌های دولتی با ایرانیان بالای 18 سال در سال 1403 نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد دانشجویان از تلگرام استفاده می‌کنند در حالی که این درصد برای عموم مردم حدود ۴۰ درصد است. در مجموع در تمام پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور دانشجویان بیشتر از عموم مردم است.

نکته جالب اما شاید ترتیب محبوبیت این پیام‌رسان‌ها در میان دانشجویان و عموم مردم باشد. برای عموم اینستاگرام اول است و برای دانشجویان تلگرام. همچنین حدود نصف دانشجویان از یوتوب استفاده می‌کنند در حالی که کمتر از ۱۰ درصد عموم به این شبکه اجتماعی توجه دارند. توییتر هم با وجود محبوبیت در میان کاربران خودش کمتر از ۳ درصد عموم مردم را درگیر خود کرده است.

03

سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی مهم‌ترین منبع پیگیری اخبار 

بر اساس داده‌ها، 25.2 درصد از دانشجویان اخبار را از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و 20.4 درصد از دانشجویان از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی پیگیری می‌کنند. همچنین، صداوسیما با 12.5 درصد در رتبه سوم قرار دارد. در این میان، 6.8 درصد از دانشجویان اخبار را از طریق دوستان و آشنایان دریافت می‌کنند و تنها 0.8 درصد از روزنامه‌ها استفاده می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد که دانشجویان به منابع دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی داخلی برای اطلاع از اخبار روز اهمیت بیشتری می‌دهند و تمایل کمتری به استفاده از منابع سنتی دارند.

04

زنگ خطر «اعتماد عمومی » میان دانشجویان 

 تنها ۱۶.۹٪ از دانشجویان به این عبارت که «بیشتر مردم قابل اعتمادند» موافق هستند، در حالی که ۷۸.۹٪ مخالف این نظر هستند. در مقابل، در میان عموم مردم، ۲۵.۲٪ موافق و ۷۳٪ مخالف هستند. شکاف میان پاسخ عموم و دانشجویان به این پرسش قابل توجه است. 

05

جزییات نظرسنجی 

این نظرسنجی، با 2250 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در سراسر کشور مصاحبه‌های حضوری انجام شد که نتایج آن، نمایی جامع از وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان ارائه می‌دهد.در این نظرسنجی، ۵۳٪ از پاسخ‌دهندگان زن و ۴۷٪ مرد بودند. از نظر سنی، ۴۷.۲٪ در بازه ۱۸ تا ۲۲ سال، ۳۳.۶٪ در بازه ۲۳ تا ۲۷ سال، و ۱۷.۲٪ بالای ۲۸ سال قرار داشتند. همچنین، ۶۱.۲٪ از پاسخگویان در مقطع کارشناسی، ۲۸.۷٪ در مقطع کارشناسی ارشد، و ۱۰.۰٪ در مقطع دکتری بودند.

 

01