به گزارش اکوایران، زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۸ ریشتر ساعت 4:17 دقیقه بامداد به وقت محلی، مناطقی از ترکیه را به شدت لرزاند و صدها کشته و زخمی در ترکیه و سوریه به‌جای گذاشته است.

مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین‌لرزه را ۷.۹ ریشتر و مرکز آن را جنوب ترکیه اعلام کرد. مدیریت اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه بزرگی این زلزله را 7.4 ریشتر اعلام کرده و رسانه‌های ایران از بزرگی 7.8 ریشتری آن خبر داده‌اند.

شدت این زلزله در استان‌های لاذقیه، حلب و حمص تا دمشق در سوریه، لبنان و همچنین عراق احساس شده و تعداد زیادی از ساکنان دمشق و استان‌های لاذقیه، حلب و حمص از ترس ترک‌خوردگی یا ریزش ساختمان‌ها به خیابان‌ها آمدند.

مرکز این زمین‌لرزه در شهر «پازارجیک» در استان «قهرمان مرعش» ترکیه بوده و در عمق ۲۴.۱ متری زمین رخ داده و بر اساس گزارش‌ها دست‌کم پنج پس‌لرزه قوی نیز پس از آن به وقوع پیوسته است.

این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشته و رسانه‌های ترکیه از تخریب تعداد زیاد ساختمان‌ها در اثر زلزله خبر دادند و اعلام کردند تیم‌های جست‌وجو و نجات افراد زیر آوار مانده آغاز شده است.

طبق گزارش اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه، این زلزله در مناطق مختلف این کشور از جمله آنکارا و آنتالیا نیز احساس شده است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی که ساکن نماطق غرب و شمال غرب ایران هستند نیز گفته‌اند لرزش‌های ناشی از این زمین‌لرزه را در محل زندگی خود احساس کرده‌اند.

175 کشته در ترکیه و سوریه

طبق تازه‌ترین گزارش سازمان بحران ترکیه در پی وقوع زلزله در جنوب این کشور دست‌کم ۷۶ نفر در ۱۰ شهر کشته شده‌اند و ۴۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

همچنین وزارت بهداشت سوریه گزارش داد که در‌ این زمین‌لرزه حداقل 111 نفر در حلب، حماة و لاذقیه جان باخته و 516 تن هم مجروح شدند.

انفجار خط لوله گاز بر اثر زلزله

بر اثر زلزله 7.8 ریشتری ترکیه، یک خط لوله گاز در نزدیکی شهر قهرمان‌مرعش در جنوب این کشور منفجر شد.

درخواست کمک اردوغان از جامعه جهانی

«سلیمان سویلو» - وزیر کشور ترکیه - از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - نیز در اولین واکنش به زلزله گفت: هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارایه کرد. همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.