به گزارش اکوایران، در حالی که امدادرسانی‌ها برای نجات افراد زیر آوار مانده همچنان ادامه دارد و برخی از آنها بعد از شش روز، زنده از زیر آوار بیرون می‌آیند، اما شمار قربانیان به اعداد تکان‌دهنده‌ای در حال افزایش است و احتمال زنده بیرون آمدن افراد از زیر آوار، کمتر و کمتر شده است.

38 هزار جان‌باخته در دو کشور

بر اساس آخرین گزارش‌ها شمار جانباختگان زلزله در ترکیه به 29 هزار و 605 نفر رسیده است. همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که شمار جانباختگان زلزله در سوریه به 8 هزار و 500 نفر رسیده است.

به گفته این سازمان چهار هزار نفر از قربانیان زلزله در مناطق تحت کنترل دولت سوریه و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت حاکم، جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز در سراسر سوریه مصدوم شدند.

مدیر امدادرسانی سازمان ملل متحد نسبت به امدادرسانی در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: جامعه جهانی زلزله‌زدگان شمال غربی سوریه را به حال خود رها کرده است.

خسارت 84 میلیارد دلاری زلزله ترکیه

کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه از حجم بالای خسارت به بار آمده ناشی از زلزله خبر داد.

این گروه تجاری که بیش از ۵۰ هزار شرکت عضو آن هستند، اعلام کرد که به نظر می‌رسد فاجعه زلزله ترکیه ۸۴ میلیارد دلار خسارت و بیش از ۷۲ هزار نفر قربانی داشته باشد.

برخورد شدید پلیسی با متخلفان

بعد از انتشار اخباری از سوءاستفاده سارقان و بزهکاران از وضعیت اسف‌بار مناطق زلزله‌زده، پلیس ترکیه وادر عمل شده و به شدت با دستگیرشدگان در این رابطه برخورد می‌کند.

خبرگزاری آناتولی خبر داده که از ۴۲ مظنون بازداشت‌شده در استان «هاتای»، مقادیر زیادی پول، طلا و جواهر، کارت بانکی، کامپیوتر، تلفن همراه و سلاح کشف شده است. به منظور جلوگیری از غارت فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، پلیس در حال کشیک دادن در این مناطق است.

رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داده که به بزهکاران رحم نخواهد شد. رجب طیب اردوغان به وضعیت اضطراری اعلام‌شده اشاره کرده و گفته است: «همه مجرمانی که در چپاول یا آدم‌ربایی دست دارند، بدانند که به چنگ قانون خواهند افتاد.»

همزمان، اعلام شده که دستگاه قضایی ترکیه به دنبال شناسایی و بازداشت سازندگانی است که در پوژه‌های ساختمان‌های غیرایمن دست داشته‌اند.