به گزارش اکوایران، سنای آمریکا لایحه بودجه تکمیلی که شامل کمک‌های مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان و همچنین مقرراتی با هدف تقویت امنیت مرزی می‌شود را، مسدود کرده است. این رای که بیشتر در راستای خطوط حزبی انجام شد، این احتمال را افزایش می‌دهد که کنگره نتواند بودجه بیشتری را برای اوکراین تا قبل از پایان سال تصویب کند. این در حالی است که کاخ سفید هشدار داده کیف به شدت به کمک‌های بیشتری نیاز دارد.

به گفته گاردین، نتیجه رای 49 در برابر 51 بود، زیرا همه جمهوری‌خواهان سنا با پیشبرد این قانون مخالف بود. برای تصویب این لایحه 60 رای لازم بود. جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کنگره در ازای حمایت خود خواستار مقررات سخت‌گیرانه‌تر مرزی شده بودند و گفتند که این لایحه نتوانسته الزامات آنها را برآورده کند.

این رأی‌گیری یک روز پس از آن صورت گرفت که دموکرات‌های سنا رسماً از لایحه امنیتی تکمیلی 111 میلیارد دلاری رونمایی کردند که منعکس کننده درخواست بودجه‌ای است که جو بایدن در ماه اکتبر برای ارائه کمک به متحدان ایالات متحده در خارج از کشور صادر کرد.

قبل از رای‌گیری، بایدن با ایراد سخنرانی از کنگره خواست تا این لایحه را تصویب کند و هشدار داد که عدم اقدام تنها به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جنگ علیه اوکراین خواهد بود.

بایدن گفت: «چه کسی حاضر است از پاسخگویی پوتین به خاطر این رفتار صرف نظر کند؟ کدام یک از ما واقعاً برای انجام این کار آماده است؟ من آمادگی شرف نظر کردن را ندارم و فکر نمی‌کنم مردم آمریکا هم اینطور باشند.»

رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، خطاب به رهبران گروه  G7 از آنها خواست تا با پیروزی در «نبرد انگیزه‌ها» و عدم نشان دادن ضعف، ولادیمیر پوتین را ناامید کنند.