به گزارش اکوایران، سال نو میلادی برای ژاپنی‌ها با زلزله‌ای شدید و یادآوری خاطرات ۱۳ سال پیش آغاز شد، زمانی‌که فاجعه اتمی فوکوشیما در این کشور رخ داد.

روز یازدهم مارس ۲۰۱۱ بود که در ژاپن ابتدا زلزله‌ای ۹.۲ ریشتری رخ داد و به دنبال آن، سونامی منجر به ویرانی و از دست رفتن جان انسان‌ها شد.

در این حادثه، نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آسیب دید و انفجار بزرگی در محل نگه‌داری رآکتورهای هسته‌ای به صدا درآمد که منجر به آلودگی آن منطقه شد.

علاوه بر اینکه بیش از ۱۹ هزار نفر در آن زمان جان خود را از دست دادند بیش از ۱۰۰ هزار نفر ناچار به ترک آن منطقه شدند و هنوز به شهرشان بازنگشته‌اند.

دولت ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم با اشتیاق به انرژی هسته‌ای برای تامین نیازهای خود روی آورده بود، بعد از این جریان ناچار شد تا حد زیادی از این منبع انرژی فاصله بگیرد.

ژاپنی‌ها بعد از حادثه اتمی فوکوشیما نسبت به انرژی هسته‌ای بی‌اعتماد شدند و از دولت درخواست کردند برنامه‌های انرژی خود را تغییر دهد.

حاصل همه این موارد، تغییر سیاست‌های انرژی از طرف دولت و روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر بود. با این حال، مردم هنوز به شهر خود بازنگشته‌اند و معتقدند این منطقه آلوده شده است.

طبق اعلام دولت ژاپن، حادثه فوکوشیما، در سطح ۷ بود و با حادثه اتمی چرنوبیل برابری می‌کرد اما میزان آلایندگی آن به اندازه آن حادثه چرنوبیل نبوده است.

در ویدیوی بالا به مرور اقدامات دولت ژاپن بعد از حادثه اتمی فوکوشیما پرداخته‌ایم و تغییر افکار عمومی نسبت به مقوله انرژی هسته‌ای را در ژاپن مورد بررسی قرار داده‌ایم.