به گزارش اکوایران، سال ۲۰۱۵ بالاخره دولت چین به سیاست تک‌فرزندی خود پایان داد و به دنبال آن، سیاست چندفرزندی را در پیش گرفت تا بتواند روند نزولی جمعیت را تغییر دهد.

زنان چینی نسبت به حقوق خود آگاه‌تر شده‌اند و ترجیح می‌دهند در شرایط اقتصادی مطلوبی زندگی کنند در حالی‌که ازدواج و فرزندآوری الزاما نمی‌تواند آن‌ها را به رفاه مد نظرشان برساند در نتیجه از فرزندآوری فرار می‌کنند.

چین در حال حاضر ۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. در سال ۲۰۲۳ جمعیت هند از چین بیشتر شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۱۰۰ جمعیت چین نیم میلیارد نفر کاهش پیدا کند و دلیل آن، بی‌میلی زنان به فرزندآوری است.

بسیاری از کسب‌وکارهایی که مرتبط با کودکان بوده‌اند در چین تغییر کرده‌اند و اکنون وسایل مربوط به افراد مسن را می‌فروشند. در واقع این تغییرات جمعیتی، حتی شکل کسب‌وکارهای این کشور را هم تغییر داده است.

دولت چین تا همین یک دهه پیش جلوی خانواده‌ها را می‌گرفت تا بیش از یک فرزند به دنیا نیاورند و اگر کسی میل به داشتن دو فرزند داشت، باید مسیرهای غیرقانونی را در پیش می‌گرفت اما حالا شرایط در این کشور کاملا تغییر کرده است.

تعداد کودکان پیش‌دبستانی در این کشور در سال ۲۰۲۲، ۲ درصد کاهش یافته و این نشان می‌دهد که تغییرات جمعیتی منجر به تحولات بزرگ در این کشور خواهد شد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین از سال ۲۰۱۲ که قدرت را به دست گرفته، ارزش‌های کنفسیوسی را در پیش گرفته که طبق آن، زنان وظیفه دارند در خانه بمانند و به مقوله فرزندآوری بپردازند. این در حالی است که زنان چینی با آگاهی از حقوق زنان، سعی دارند خودشان را به شکل دیگری در جامعه تعریف کنند.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که زنان چینی چرا از فرزندآوری در این کشور می‌گریزند و دولت چطور سعی دارد آن‌ها را وادار به ازدواج و فرزندآوری کند.