به گزارش اکوایران، یافته‌های جدید آکسفام که در اولین روز مجمع جهانی اقتصاد، گردهمایی برجسته میلیاردهای جهان منتشر شده است تصریح می‌کند که ثروت خالص پنج ثروتمند بزرگ جهان، از 405 میلیارد دلار در سال 2020 به 869 میلیارد دلار رسیده است؛ نرخی که معادل 14 میلیون دلار در هر ساعت است.

براساس فهرست میلیاردهای نشریه فوربز، که آکسفام محاسبات خود را براساس آن انجام داده است، ایلان ماسک درحال حاضر در صدر فهرست ثروتمندان جهان قرار دارد، و پس از آن به ترتیب برنار آرنو، جف بزوس، لارنس الیسون و مارک زاکربرگ قرار دارند.

به گفته مدیر بین الملل بنیاد آکسفام، جهان شاهد شروع یک دهه نابرابری است که میلیاردها نفر از مردم شوک­‌های اقتصادی همه­‌گیری، تورم و جنگ را به دوش می­‌کشند درحالی که ثروت میلیاردهای جهان افزایش می‌یابد. به اعتقاد او، این نابرابری تصادفی نیست، چراکه طبقه میلیاردر اطمینان دارد که با هزینه دیگران، شرکت­ها ثروت بیشتری را نصیب آنها می‌­کنند.

تحقیقات آکسفام نشان میدهد درحالی که کشورهای ثروتمند شمال جهانی تنها 21 درصد از جمعیت جهان را درخود جای داده ­اند، 69 درصد از ثروت جهان را در اختیار دارند و 74 درصد از ثروت میلیاردهای جهان نیز در این کشورها قرار دارد. مالکیت سهام نیز به شدت به نفع ثروتمندان بوده است، به طوری که یک درصد از ثروتمندترین افراد جهان، 43 درصد از تمام دارایی‌­های مالی را در اختیار دارند.

بررسی شکاف میان فقرا و اغنیا جهان

گفتنی است آکسفام، کنفدراسیونی متشکل از سازمان­های فعال در امور خیریه است که بر کاهش فقر در جهان تمرکز دارد و به صورت سالانه گزارشی از نابرابری را منتشر می‌کند که به بررسی شکاف میان فقرا و ثروتمندان جهان می‌پردازد.  

گزارش امسال این موسسه نشان میدهد که این شکاف با سرعتی بالایی افزایش داشته است. از سال 2020، ثروت میلیاردرها با سرعتی سه برابر بیشتر از نرخ تورم افزایش داشته است. در همین حال، دستمزد حدود 800 میلیون نفر از کارکنان جهان نتوانسته به سرعت افزایش تورم برسد، به این معنا که این افراد به طور کلی 1.5 تریلیون دلار را در طول دوسال گذشته از دست داده­‌اند.

براساس این گزارش، ثروتمندان آمریکا اکنون حدود 46 درصد یا 1.6 تریلیون دلار نسبت به سال 2020 ثروتمندتر هستند، به طوری که ثروت ایلان ماسک، جف بزوس و لارنس الیسون تا 84 درصد افزایش داشته است.

به گفته مدیر آکسفام آمریکا، ایالات متحده خانه بیشترین میلیاردهای جهان است، به همراه نام­هایی که مترادف با ثروت غیرقابل تصور است؛ این درحالی است که این کشور همچنین خانه ده­ها میلیون نفر از مردمی است که به دلیل دستمزدهای پایین، مالیات­های غیرمنصفانه و خدمات اجتماعی ضعیف، روزانه با سختی­های غیرضروری مواجه هستند. به اعتقاد او، نباید اجازه داد نابرابری شدید عادی سازی شود و ثروتمندان بزرگ و شرکت‌­هایشان فشار خود را بر اقتصاد و سیاست افزایش دهند.

طبق پیش بینی آکسفام، با نرخ پیشرفت فعلی، از میان بردن فقر 230 سال دیگر طول خواهد کشید، درحالی که جهان در طول یک دهه اولین تریلیونر خود را خواهد داشت.

یکی از یافته­‌های کلیدی این گزارش آن است که زنان همچنان در میان فقرای جامعه حضور پررنگی دارند.

به طور کلی، مردها حدود 105 تریلیون دلار بیش از زنان ثروت دارند؛ اختلاف ثروتی که معادل بیش از چهار برابر اندازه کل اقتصاد آمریکاست. طبق گزارش آکسفام، در سال 2019، زنان به ازای هر یک دلار درآمد کارمندان مرد، تنها 51 سنت دریافت کرده‌اند.

یافته ­های آکسفام همچنین نشان می‌دهد که تنها یک ­سوم کسب ­وکارها در جهان به زنان تعلق دارد و از 1600 شرکت بزرگ در جهان، کمتر از یک­‌چهارم آنها به برابری جنسیتی تعهد عمومی دارند.

به گفته این موسسه، دستمزدهای پایین به این معناست که کارگران ساعات طولانی کار می‌کنند و در تله فقر گرفتار هستند، درحالی که شکاف دستمزد جنسیتی و بار سنگین مسوولیت­های بدون پرداختی، نشان دهنده اقتصادی است که بر استثمار سیستماتیک زنان قرار دارد.