به گزارش اکوایران، «محمد بن راشد آل مکتوم» - نخست‌وزیر امارات متحده عربی - طی امروز یکشنبه (29 بهمن) در فضای مجازی اعلام کرد میزان تجارت غیرنفتی این کشور در سال 2023 به رکورد 3/5 تریلیون درهم (952/93 میلیارد دلار) رسیده است.

به نوشته رویترز، این موضوع نشان‌دهنده ابتکارات امارات برای کاهش وابستگی خود به نفت است. تجارت کالاهای غیرنفتی امارات نسبت به سال 2022 با رشد 12/6 درصدی همراه شد، در حالیکه صادرات کالاها و خدمات از سطح یک تریلیون درهم عبور و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

این کشور صادرکننده نفت از سال 2021 برای متنوع‌سازی منابع درآمدی و بخش‌های اقتصادی خود، مجموعه‌ای از توافقات مربوط به تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های دوجانبه را که با نام «قراردادهای مشارکت اقتصادی جامع» شناخته می‌شود، آغاز کرده است. از سوی دیگر، وزیر تجارت خارجی امارات اعلام کرده اختلال در مسیر کشتی‌رانی دریای سرخ تاکنون تأثیری بر این کشور نداشته است.

همچنین بخش غیرنفتی امارات در 6 ماه نخست سال 2023 به شکل قابل توجهی از رشد کلی تولید ناخالص داخلی این کشور پیشی گرفت و 6 درصد رشد داشت. این در حالیست که رشد کلی تولید ناخالص داخلی امارات در این بازه، 3/7 درصد بود.

بخش‌های خدماتِ در حال گسترش در امارات متحده عربی شامل بخش‌های سفر و گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات مالی می‌شود، در حالی که عمده صادرات غیرنفتی این کشور شامل طلا، آلومینیوم، جواهرات، سیم مسی و پلیمرهای اتیلن است.

صادرات کالاهای غیرنفتی امارات متحده عربی در سال گذشته میلادی با رشد 16/7 درصدی به 441 میلیارد درهم رسید که 17/1 درصد از تجارت خارجی این کشور را شامل می‌شد. این آمار در سال 2019 میلادی 14/1 درصد بود.