به گزارش اکوایران، رویترز در گزارشی به نقل از سه منبع مدعی شده که پیش از حمله خونین اخیر به سالن کنسرت مسکو، ایران به روسیه نسبت به احتمال وقوع یک عملیات تروریستی در خاک این کشور هشدار داده بود.

به نوشته رویترز، در این حمله که خونین‌ترین واقعه روسیه در 20 سال اخیر است، افراد مسلح در 22 مارس (3 فروردین) با سلاح‌‌های خودکار به یک کنسرت در شهر کروکوس حمله کردند. این حمله مرگبار دست‌کم 144 کشته بر جای گذاشت و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

یکی از منابع به رویترز اعلام کرده: «چند روز پیش از حمله در روسیه، تهران درباره احتمال یک حمله تروریستی بزرگ در داخل روسیه، اطلاعاتی در اختیار مسکو قرار داد؛ اطلاعاتی که در جریان بازجویی از دستگیرشدگانِ بمب‌گذاری‌های مرگبار در ایران به دست آمده بود.»

طبق اعلام رویترز، وزارت اطلاعات ایران در ژانویه اعلام کرد 35 نفر را در ارتباط با دو بمب‌گذاری در 3 ژانویه (13 دی) در شهر کرمان که منجر به جان باختن حدود یکصد نفر شد، دستگیر کرده است. این وزارت‌خانه در 19 ژانویه نیز از دستگیری یکی از فرماندهان گروه تروریستی داعش خراسان خبر داد. داعش مسئولیت انفجارها در ایران را بر عهده گرفت.

منابع اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند داعش خراسان مسئول حملات 3 ژانویه در ایران و تیراندازی 22 مارس در مسکو بوده است.

دومین منبع که به علت حساس بودن این موضوع هویت خود را فاش نکرده، به رویترز اعلام کرد اطلاعاتی که تهران درباره یک حمله قریب‌الوقوع در اختیار مسکو قرار داد فاقد جزئیات مربوط به زمان و هدف دقیق این حمله بوده است.

این منبع همچنین گفت: «اعضای داعش خراسان دستور داشتند تا برای یک عملیات بزرگ در روسیه آماده شوند. یکی از تروریست‌هایی که در ایران دستگیر شد، اعلام کرده بود که برخی اعضای این گروه تروریستی وارد روسیه شده‌اند.»

منبع سوم که یک مقام امنیتی ارشد است، به رویترز اعلام کرد: «از آنجایی که ایران برای سال‌ها قربانی حملات تروریستی بوده، مقامات ایرانی براساس اطلاعات به دست آمده از تروریست‌های دستگیر شده، به تعهد خود برای هشدار به مسکو عمل کردند.»

یک منبع آگاه اطلاعاتی آمریکا در مورد حمله قریب الوقوع در روسیه گفت که این اطلاعات بر اساس رهگیری «ارتباطات» بین شبه‌نظامیان داعش خراسان حاصل شده بود. از سوی دیگر، روسیه مدعی شده که این حمله با مقام‌های اوکراینی مرتبط بوده است؛ ادعایی که به شدت از سوی کی‌یف رد شده است.

هر دو حمله تهران و مسکو با مشارکت شهروندان تاجیک انجام شده است. کارشناسان امنیتی اعلام کرده‌اند داعش خراسان به‌طور گسترده از تاجیکستان نیرو جذب کرده است.

این منابع همچنین اعلام کردند ایران نگرانی‌های امنیتی خود را با مقامات تاجیکستان در میان گذاشته است. یک منبع دیپلماتیک در تاجیکستان نیز تأیید کرده که تهران اخیرا با دوشنبه درباره افزایش حضور اتباع تاجیک در این حملات بحث کرده است.