ostovarsazan.com-سبک-معماری-یو-مینگ-پی

آیو مینگ پی که بیشتر با نام I. M. Pei شناخته می‌شود، در ۲۶ آوریل ۱۹۱۷ در گوانگژو، چین به دنیا آمد. او در خانواده‌ای مرفه بزرگ شد. پدرش، تسوی یو پی هم یک بانکدار موفق بود.

پیدر دوران کودکی به همراه خانواده‌اش به هنگ کنگ نقل مکان کرد؛ جایی‌که اولین تجربیات خود را با معماری غربی پیدا کرد. این تجربیات در کنار تحصیلات مدرسه‌ای محکم که توسط معلمانی از انگلستان و آمریکا ارائه می‌شد، پایه‌گذار علاقه او به معماری شد.

او با مهاجرت به امریکا در مسیری قدم گذاشت که بعدها نامش را در عرصه معماری، جهانی کرد. پی در سن حدود 18 سالگی برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. دانشگاه پنسیلوانیا و پس از آن مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) جایی بود که او بعد از مهاجرت برای ادامه تحصیلات انتخاب کرد.

در نهایت نیز در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد، اما اینجا پایان مسیر تحصیلی‌اش نبود. پس از آن، تحصیلات خود را در دانشکده طراحی گرادویت هاروارد ادامه داد؛ یعنی جایی که تحت تأثیر مارسل بروئر و والتر گروپیوس (معماران برجسته) قرار گرفت. سرانجام، در سال ۱۹۴۶ مدرک کارشناسی ارشد خود را از هاروارد دریافت کرد.

شروع حرفه‌ای

پی کار حرفه‌ای خود را پس از فارغ‌التحصیلی با کار در شرکت طراحی معماری معروف Webb and Knapp شروع کرد. در همان ابتدای مسیر کاری خود و در همین شرکت بود که توانایی‌های خود را در طراحی معماری مدرن و طراحی ساختمان‌های مسکونی و تجاری به نمایش گذاشت. 

با این حال او از تجربه کاری خود در این شرکت بهره برد و تصمیم گرفت که دفتر کاری خود را داشته باشد. دفتری که بعدهای به یکی از مهم‌ترین دفاتر معماری در جهان تبدیل شد. Pei در سال ۱۹۵۵ این دفتر معماری را با نام خود I. M. Pei & Associates تأسیس کرد. البته بعداً به Pei Cobb Freed & Partners تغییر نام داد.

پروژه‌های برجسته I. M. Pei

نام این معمار برجسته به خلاقیت گره خورده و با همین ویژگی‌ شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین آثار او که نامش به گوش بسیاری از مردم در سراسر جهان آشناست، هرم شیشه‌ای موزه لوور است؛ حتی به گوش کسانی که با معماری چندان آشنایی ندارند.

اما این هرم شیشه‌ای تنها کار برجسته آی.ام.پی نیست. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین کارهای او در حوزه معماری را می‌خوانید.

 هرم شیشه‌ای موزه لوور (۱۹۸۹): این ساختمان در پاریس واقع شده است و به عنوان یکی از نمادی‌ترین آثار مدرن جهان شناخته می‌شود.  این هرم که به عنوان ورودی جدید موزه خدمت می‌کند، از شیشه و فلز ساخته شده و ترکیبی از هنر مدرن و معماری کلاسیک را به نمایش می‌گذارد.

- مرکز جان اف کندی برای هنرهای نمایشی (۱۹۷۱): این مرکز نمایشی واقع در واشنگتن دی.سی است و به عنوان یکی از مراکز اصلی هنر در آمریکا به شمار می‌رود. طراحی ساختمان که تأکید زیادی بر فضاهای باز و منظره رودخانه پوتوماک دارد، نمونه‌ای از معماری مدرن است که با محیط اطرافش هماهنگی دارد.

- موزه هنر مدرن سن فرانسیسکو (۱۹۹۵): این موزه به خاطر طراحی منحصر به فرد و مدرنش معروف است. طراحی این موزه با استفاده از خطوط زمینه‌ای و فرم‌های هندسی ساده، محیطی مناسب برای برجسته‌سازی آثار هنری فراهم کرده است.

- برج بانک چین (۱۹۹۰): واقع در هنگ کنگ است. این برج هم به عنوان یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری مدرن در آسیا شناخته می‌شود. طراحی این برج نیز با استفاده از فلز و شیشه و به کارگیری الگوهای هندسی برگرفته از سنت‌های چینی، این ساختمان را به نمادی از مدرنیته در آسیا تبدیل کرده است.

- موزه ملی تاریخ و فرهنگ آفریقایی-آمریکایی (۲۰۱۶): این موزه که در واشنگتن دی.سی واقع شده، به مطالعه و نمایش تاریخ، هنر و فرهنگ آفریقایی-آمریکاییان می‌پردازد. طراحی موزه، که توسط Pei و همکارانش انجام شده، با استفاده از مواد سنتی و مدرن، پیوندی بین گذشته و حال ایجاد می‌کند.

2019؛ پایان زندگی

پی از طریق این پروژه‌ها، نه‌تنها مهارت‌های خود را در زمینه معماری نشان داد، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی چهره معماری مدرن جهانی داشت. طی دوران حرفه‌ای خود بسیاری از جوایز و افتخارات را دریافت کرد. از جمله این جوایز می‌توان به مدال طلای AIA و مدال طلای رویال انستیتوی معماران بریتانیا اشاره کرد.

آی.ام پی در ۱۶ مه ۲۰۱۹ در نیویورک درگذشت. او تا آخرین لحظات عمر خود به عنوان یکی از بزرگترین معماران قرن بیستم شناخته شده و به خاطر دستاوردهای بی‌نظیر خود در عرصه معماری جهانی مورد تحسین قرار گرفته است. از او به عنوان نمادی از ادغام فرهنگ‌های شرقی و غربی یاد می‌شود.