ایران وعربستان بعنوان دوقدرت کشور‌های اسلامی باید متعهد شوند که: ۱-امنیت دیگری را جزء لاینفک امنیت خود بدانند،

۲-توهم هژمونی منطقه‌ای را منتفی کنند،

۳-برای ایجاد یک ساختار جدید امنیت و همکاری جمعی توسط کشور‌های حاشیه خلیج فارس باهم همکاری کنند،

۴-"رقابت‌های ناسالم" درمنطقه همچون یمن، سوریه، لبنان و عراق را به "همکاری سازنده" برای حل بحران‌ها تبدیل کنند.

۵-برای مقابله مشترک با سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم، فرقه گرایی همکاری مشترک داشته باشند،

۶-با اقلیت‌های مذهبی خود بعنوان شهروندان کامل رفتار کنند، ۷-برای کاهش تشنجات بین واشینگتن و تهران همکاری کنند.

۸-نهایتا اینکه اسرائیل و ایران عملا درشرایط نیمه جنگی بسر میبرند. پکن با هردوطرف رابطه قوی دارد و میتواند برای برقراری "آتش بس" بین دوطرف میانجیگری کند.

 • در بیانیه سه جانبه پکن آمده است که ایران و عربستان درمورد احیاء قرارداد‌های اقتصادی، فرهنگی سال ۱۳۷۷ و امنیتی ۱۳۸۰ توافق کردند.

 • این دو قرارداد براساس توافقاتی است که تهران و ریاض از اواسط دهه ۱۳۷۰ بعمل آوردند که تا سال ۱۳۸۴ اجراء شد. 

 • چهارچوب و اساس این قرارداد‌ها درمذاکرات نیمه دهه ۷۰ بین من بعنوان نماینده ویژه آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و امیرعبدالله ولیعهد سعودی، حاصل شد. همانطور که جزئیات این مذاکرات را درکتاب جدیدم تحت عنوان "ساختارجدید امنیت و همکاری جمعی درخلیج فارس" توضیح داده ام.

 • بعد از چهار دورمذاکرات از نیمه شب تا صبح سحر، به توافق دست یافتیم و یک برنامه اقدام مشترک ران‌هایی کردیم. سپس همراه با فرزند آقای هاشمی رفسنجانی، با ملک فهد پادشاه عربستان ملاقات و او نیز مجموعه توافقات را تایید کرد. بعد از بازگشت به تهران، توافقات مذکور به تایید آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی رسید. مجموعه توافقات دردوران ریاست جمهوری آقای سید محمد خاتمی اجراء شد. براساس آن توافقات، آقای امیرعبدالله ولیعهد عربستان درآذرماه ۱۳۷۶ به ایران سفر کرد و سپس توافقنامه اقتصادی و فرهنگی و سپس توافقنامه امنیتی بین دوکشور به امضاء رسید و اجرای آن تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت.

 • این توافق حاصل اجماع داخلی جناح اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا در ایران می باشد.

 • بعد ازمدت‌ها خصومت و تنش درمنطقه، دوران خرد و دیپلماسی فرارسیده است. زمان آن است که هشت کشور حاشیه خلیج فارس شامل ایران، عراق وشش کشورعضوهمکاری‌های خلیج فارس؛ برای ایجاد یک منطقه قدرتمند، اصل همکاری را ملاک عمل قراردهند.