به گزارش اکوایران، دیده‌بان اتمی سازمان ملل می‌گوید که مایل است با دولت جدید ایران در مورد بازرسی‌ها توافق کند و دیپلماسی هسته‌ای با تهران را تجدید کند.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از حادثه سقوط هلی‌کوپتر که منجر به کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران شد، با سرپرست وزارت امور خارجه، علی باقری صحبت کرده است.

او روز دوشنبه به هیئت حاکمه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که با از سرگیری مذاکرات به تعویق افتاده در ایران موافقت شده است.

به نوشته نشنال، در صورت یک توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند دسترسی وسیع‌تری به تاسیسات هسته‌ای در ایران داشته باشد، تاسیساتی که در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده این کشور است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که نمی‌تواند با نظارت ناقص خود، صلح‌آمیز بودن مقاصد برنامه هسته‌ای ایران را تائید کند.

زنگ خطر در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پس از هشدارهای اخیر ایران به صدا درآمده است، مبنی بر اینکه دکترین هسته‌ای این کشور در صورت تهدید اسرائیل ممکن است تغییر کند.

ایران همچنین اعلام کرده است که در صورتی که قدرت‌های غربی قطعنامه جدیدی را در شورای حکام آژانس در محکومیت فعالیت‌های تهران به اجرا بگذارند، پاسخ خواهد داد.

هسته ای

گروسی گفت که هرگونه از سرگیری گفتگوهای گسترده‌تر، مانند نسخه جدید توافق 2015 که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد، به نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی احتیاج دارد.

از زمانی که ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک سال 2015 خارج شد، ایران آشکارا پیروی از محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

آقای گروسی گفت که ممانعت تهران از نظارت‌ها به این معنی است که آژانس «اکنون، در مورد استفاده ایران از سانتریفیوژها و سایر فعالیت‌های هسته‌ای در برخی مناطق، تنها می‌تواند حدس و گمان بزند.»

وی گفت: «امید این است که در مقطعی یک بازگشت به دیپلماسی، بازگشت به یک چارچوب کلی اتفاق بیافتد، آن را نسخه دوم برجام یا نسخه سه یا هر نام دیگری که بنامیم».

گروسی افزود: «برای اینکه این اتفاق بیفتد، آژانس باید بتواند بگوید وضعیت چگونه است و آنچه من به همتایان ایرانی خود توضیح داده‌ام این است که نمی‌توانم این کار را انجام دهم.«

او گفت: «اگر نتوانم [آن‌ها] را ببینم، روی هیچ گزارشی که بگوید ایران این تعدادی سانتریفیوژ یا قطعات سانتریفیوژ دارد را امضا نخواهم کرد.»

سایت‌های اعلام نشده

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ایران را برای توضیح درباره وجود ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ورامین و تورقوزآباد تحت فشار قرار داده است.

به شورای حکام گفته شد که به دلیل عدم ارائه «توضیحات فنی معتبر» از سوی ایران، «پیشرفتی» در آن جبهه حاصل نشده است.

آقای گروسی در اوایل ماه مه از تهران بازدید کرد تا درباره چگونگی دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های ایرانی با «دسترسی بیشتر و دید بیشتر» بحث کند.

ماه گذشته تیمی از کارشناسان فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی جزئیات بیشتر به تهران اعزام شدند اما پس از سقوط هلیکوپتر در 19 مه مجبور شدند چمدان‌های خود را ببندند و برگردند.

آقای گروسی گفت که جمعه گذشته طی تماسی با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران از تمایل آژانس برای «ادامه کار» خبر داده است.

او گفت که آژانس امیدوار است بازرسانش بتوانند «دوربین‌های بیشتر، سیستم‌های آنلاین بیشتر و شاید تعداد بازدیدهای بیشتری داشته باشند، و از مکان‌هایی بازدید کنند که در حال حاضر نمی‌توانیم از آنها بازدید کنیم. این ما ایده است.»