به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز مدعی شد جمهوری اسلامی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داده که نباید اجازه دهند از حریم هوایی‌شان علیه ایران استفاده شود.

خبرگزاری رویترز، در بحبوحه نگرانی‌ها از بابت اقدام احتمالی اسرائیل، با انتشار گزارشی به نقل از  یک مقام ارشد ایرانی مدعی شده که تهران به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار داده که اگر اجازه دهند از حریم هوایی‌شان علیه ایران استفاده شود، امری «غیرقابل قبول» خواهد بود و چنین اقدامی با واکنش مواجه خواهد شد. 

این گزارش در شرایطی منتشر شده که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  عازم عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.

این اظهارات هم‌چنین پس از گفت‌وگوهای هفته گذشته بین ایران و پایتخت‌های عربی خلیج فارس در حاشیه کنفرانس آسیایی در قطر صورت گرفت‌. در این مذاکرات، کشورهای خلیج‌فارس به دنبال اطمینان دادن به ایران از بی‌طرفی خود در هر گونه درگیری بین تهران و اسرائیل بودند.

رویترز به نقل مقام مذکور مدعی شده، ایران به صراحت اعلام کرده که هرگونه اقدام هر یک از کشور خلیج فارس علیه تهران، چه از طریق استفاده از حریم هوایی و چه از طریق پایگاه‌های نظامی، از سوی تهران به عنوان اقدامی از سوی کل این کشورها تلقی شده و تهران نیز بر این اساس پاسخ خواهد داد. در این پیام بر ضرورت وحدت منطقه در برابر اسرائیل و اهمیت تامین ثبات تاکید و همچنین تصریح شده که هرگونه کمکی به اسرائیل از جمله اجازه استفاده از حریم هوایی یک کشور منطقه برای اقدامات علیه ایران غیرقابل قبول است.

خبر مرتبط
ادعای آکسیوس: دولت بایدن مخالف اقدام تل‌آویو علیه تهران نیست!

اکوایران: بحران بی‌اعتمادی میان آمریکا و اسرائیل بر سر برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک اسرائیل به اوج رسیده و منابع آمریکایی از بدبینی فزاینده دولت بایدن به کابینه نتانیاهو خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، ایران در مورد افزایش تولید نفت کشورهای عربی خلیج فارس در صورتی که تولید ایران در طول هر گونه تشدید مختل شود، بحثی نکرده است.

یک دیپلمات غربی در خلیج فارس به رویترز گفته: در جریان نشست خلیج فارس و ایران در دوحه در روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس مذکور، ایران به صراحت اعلام کرد که تهران خواستار اتحاد منطقه در برابر حمله اسرائیل شده و بی طرفی کشورهای حاشیه خلیج فارس را مد نظر قرار داده است. این دیپلمات گفت که ایران به صراحت اعلام کرده که تهران نحوه واکنش هر یک از کشورهای خلیج فارس در مورد حمله اسرائیل و همچنین نحوه استفاده از پایگاه‌های آمریکایی مستقر در کشورهایشان را زیر نظر خواهد داشت.

قطر، کویت، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی همگی میزبان تأسیسات یا نیروهای نظامی ایالات متحده هستند.