به گزارش اکوایران، با ادامه لفاظی‌های اسرائیل برای اقدام علیه ایران، تهران دیپلماسی فوری را در دستور کار خود قرار داده است.

دیپلماسی فوری

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که دولت ایران فعالانه پیگیر  تلاش‌های دیپلماتیک فوری با کشورهای خاورمیانه است تا ارزیابی کند که آیا آنها می‌توانند مقیاس اقدام احتمالی اسرائیل را کاهش دهند و –در صورت ناکامی در آن– به حفاظت از تهران کمک کنند.

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین دغدغه کنونی جمهوری اسلامی ایران ناشی از عدم اطمینان در مورد این مسئله است که آیا ایالات متحده می‌تواند اسرائیل را متقاعد کند که به سایت‌های هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران حمله نکند یا خیر. هم‌چنین، ضربات اخیر اسرائیل به حزب‌الله لبنان، مهم‌ترین متحد منطقه‌ای جمهوری اسلامی، نگرانی جدی دیگر تهران محسوب می‌شود.

خبر مرتبط
رویترز؛ درخواست مهم خلیج فارس از آمریکا در مورد اقدام احتمالی تل‌آویو علیه تهران/ نفت در خطر است؟/ بزرگ‌ترین بازندگان فرامنطقه‌ای جنگ تمام عیار خاورمیانه

اکوایران: کشورهای حاشیه خلیج فارس از آمریکا خواسته‌اند مانع بمباران تاسیسات نفتی ایران از سوی اسرائیل شود.

ایالات متحده در حال رایزنی با اسرائیل در مورد چگونگی اقدام احتمالی برای پاسخ به حمله 1 اکتبر ایران بوده و مقامات آمریکایی  در ظاهر به صراحت اعلام کرده‌اند که  با این مسئله موافق نیستند که اسرائیل سایت‌های هسته‌ای یا میادین نفتی ایران را هدف قرار دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرد و به او گفت که انتقام اسرائیل باید «متناسب» باشد -این اولین گفت‌وگوی آن‌ها پس از تقریباً دو ماه بود .

یک دیپلمات عرب به سی‌ان‌ان گفته: متحدان خلیج فارس آمریکا از جمله امارات متحده عربی، بحرین و قطر نیز به اطلاع واشنگتن رسانده‌انند که نسبت به حمله احتمالی به تاسیسات نفتی ایران که می‌تواند اثرات منفی اقتصادی و زیست محیطی برای کل منطقه ایجاد کند، نگرانی هستند.

کاهش نفوذ بر تل‌آویو و خطر یک جنگ تمام عیار

دولت بایدن عمیقاً نگران است که درگیری‌های تلافی‌جویانه میان ایران و اسرائیل که از اوایل سال جاری و پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق آغاز شد، ممکن است به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای تبدیل شود و پای ایالات متحده را به داخل این جنگ بکشاند.

اسراییل سوریه مستشار ایرانی سپاه قدس

بخش عمده‌ای از این نگرانی‌ها از این بابت است که به نظر می رسد نفوذ ایالات متحده بر اسرائیل از سال گذشته به طور پیوسته در حال کاهش است. همانند جنگ در غزه، اسرائیل به طور فزاینده‌ای درخواست‌های ایالات متحده برای خویشتن‌داری بیش‌تر در لبنان را نادیده گرفته است و کمپین بمباران هوایی و حمله زمینی شدید اسرائیل از اواخر ماه گذشته تاکنون بیش از 1400 نفر را کشته است.

نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد که اسرائیل قبل از وقوع آن‌ها با آمریکا مشورت نکرد، از جمله انجام یک حمله گسترده که منجر به انفجار هزاران پیجر و واکی‌تاکی در دست نیروهای حزب‌الله در ماه گذشته شد، یا ترور حسن نصرالله، رهبر فقید حزب‌الله در بیروت و یا لغو پیشنهاد آتش‌بسی که کمتر از 48 ساعت قبل آن از سوی آمریکا و فرانسه ارائه شده بود.

عدم شفافیت

یک مقام اسرائیلی روز جمعه به سی‌ان‌ان گفته کابینه امنیتی اسرائیل هنوز تصمیمی در مورد چگونگی انجام اقدام مذکور نگرفته است. یک مقام آمریکایی گفت در حالی که شکاف بین مواضع ایالات متحده و اسرائیل در حال کاهش است، اما ممکن است تا پایان این وضعیت ادامه پیدا نکند.

خبر مرتبط
تهران بر سر چهارراه استراتژیک؛ سیگنال هسته‌ای عملیات اول اکتبر؟

​اکوایران: پس از تشدید تنش‌های اخیر بین ایران و اسرائیل، شاید تهران مجبور شود برای مقابله با این رژیم، رویکرد امنیت ملی خود را از جمله با اهرم‌قراردادن موقعیتش به عنوان کشوری در آستانه هسته‌ای، مورد تجدیدنظر قرار دهد.

یک مقام ارشد آمریکا در مورد بحث‌های کابینه اسرائیل با ابراز تردید نسبت به سطح شفافیت در مورد آن‌چه اسرائیل با ایالات متحده به اشتراک می‌گذارد، به سی‌ان‌ان گفت: «ما در واقع نمی‌توانیم بدانیم که آیا آن‌ها [به انجام این کار] رای داده‌اند یا نه». 

سی‌ان‌ان هفته گذشت گزارش داده بود که اسرائیل هیچ تضمینی مبنی بر این‌که تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار نخواهد داد، نداده بود. اسرائیل برای دهه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ظرفیت‌های هسته‌ای ایران بوده و دو سال پیش حمله به آن‌ها را در یک تمرین نظامی شبیه‌سازی کرد. اسرائیل هم‌چنین متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر است، و تأسیسات هسته‌ای ایران تحت حملات سایبری اسرائیل، قرار گرفته است -معروف‌ترین آن‌ها ویروس استاکس‌نت است که توانست به تأسیسات هسته‌ای نطنز ایران نفوذ کند.

در حاشیه

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه در مورد اقدام علیه ایران هشدار جدی داد. او ادعا کرد: «حمله ما قدرتمند، دقیق و مهم‌تر از همه شگفت‌انگیز خواهد بود. آن‌ها نمی‌فهمند چه اتفاقی افتاده و چگونه رخ داده است».

یوآو گالانت هرتزی هالوی لبنان

دیپلمات عرب مذکور به سی‌ان‌ان گفته که کشورهای خلیج به طور کلی مشتاق هستند که در حاشیه درگیری باقی بمانند. علی‌رغم این‌که ایران علناً هشدار داده  که هر طرفی که به اسرائیل کمک می کند به عنوان متجاوز رفتار خواهد شد، بعید است که همسایگان ایران صریحاً از تهران در صورت حمله اسرائیل دفاع کنند.

این دیپلمات عرب و یک منبع آگاه دیگر به سی‌ان‌ان گفتند اما عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به آمریکا و ایران گفته‌اند که اجازه نخواهند داد اسرائیل از حریم هوایی آن‌ها برای حمله به ایران استفاده کند. یک مقام اردنی گفت که اردن همچنین از حریم هوایی خود در برابر هر گونه نفوذ غیرمجاز، صرف نظر از مبدا آن محافظت خواهد کرد.

غروب یوم‌کیپور؛ تقاضای آمریکایی، درخواست ایرانی

ایالات متحده معتقدست که ایران نمی‌خواهد در یک جنگ تمام عیار با اسرائیل درگیر شود. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، این هفته به الجزیره گفت که نتانیاهو «تنها کسی است که خواهان جنگ است تا در قدرت بماند و برای این می‌خواهد منطقه را به آتش بکشد».

ایران عربستان عباس عراقچی محمد بن سلمان

در این شرایط، یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته ایالات متحده از طریق کانال‌های خود از تهران است تا در صورت حمله اسرائیل، پاسخ خود را محدود کند. با این حال، این مقام آمریکایی گفته که در نهایت «ما نمی‌دانیم [ایران] چه خواهد کرد».

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که صداهای کلیدی در داخل ایران نظرات متفاوتی در مورد این‌که آیا و چگونه باید به اسرائیل پاسخ دهند، خواهند داشت، اما این به مقیاس و دامنه اقدام مورد انتظار اسرائیل بستگی دارد. این مقام مسئول گفت: «از زمانی که تهران در اوایل ماه جاری میلادی رگبار موشکی خود را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، پیام رسانی از ایران هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی ثابت بوده و تغییر قابل توجهی در پیام‌رسانی ایجاد نشده است».

دیپلمات عرب به سی‌ان‌ان گفته که ایران به ویژه به دریافت کمک از عربستان سعودی برای جلوگیری از حمله اسرائیل و استفاده از نفوذ آن‌ها در واشنگتن برای کمک به یافتن راه‌حلی برای بحران علاقه‌مند بوده است. به گفته او، عراقچی روز چهارشنبه برای «مشاوره در مورد تحولات منطقه» و «تلاش برای توقف جنایات اسرائیل در لبنان و غزه» به عربستان سعودی سفر کرده است. 

جهان هر حرکت اسرائیل را زیر نظر دارد و به این فکر می کند که چگونه پاسخ دهد. اما حداقل تا روز شنبه هنگام غروب آفتاب، اسرائیل به مناسبت گرامیداشت روز یوم کیپور، روز کفاره یهودیان و مقدس‌ترین روز سال در یهودیت، متوقف خواهد بود.