به گزارش اکوایران، رئیس بانک روسیه گفت که شهروندان روسیه مجبور به استفاده از روبل دیجیتال نخواهند بود و استفاده از CBDC یک انتخاب داوطلبانه برای مردم خواهد بود.

بر اساس سند رسمی دولت، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، لایحه روبل دیجیتال را در 24 ژوئیه امضا کرد.

با این تصویب، قانون روبل دیجیتال رسماً از اول آگوست 2023 اجرایی می‌شود.

قانون جدید رسماً به بانک مرکزی روسیه اجازه می‌دهد تا اولین نسخه آزمایشی CBDC با ارائه به مصرف‌کنندگان در ماه اوت راه‌اندازی شود. پیش از این، دولت انتظار داشت در ماه آوریل با همکاری 13 بانک محلی، آزمایش‌هایی را آغاز کند.

طبق قانون جدید امضا شده، بانک مرکزی روسیه اپراتور اصلی زیرساخت روبل دیجیتال خواهد بود و مسئولیت تمام دارایی‌های ذخیره شده را بر عهده خواهد داشت. روبل دیجیتال به عنوان روش پرداخت و انتقال پول طراحی شده است و برای اهداف سرمایه‌گذاری ارائه نمی‌شود.

انتظار می رود روبل دیجیتال به عنوان سومین شکل پول در کنار روبل نقدی و غیر نقدی عمل کند. طبق گزارش الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه، الویرا نابیولینا در 24 ژوئیه اعلام کرد، شهروندان روسیه مجبور به استفاده از CBDC نخواهند بود و استفاده از روبل دیجیتال یک انتخاب داوطلبانه خواهد بود که به افراد واگذار می‌شود.

هیچ کس قرار نیست کسی را به استفاده از روبل دیجیتال مجبور کند. اما ما واقعا امیدواریم که هم برای مردم و هم برای مشاغل راحت‌تر و ارزان‌تر باشد و آنها شروع به استفاده از آن کنند. این یک فرصت جدید است.»

به گفته اولگا اسکوروبوگاتووا، معاون بانک روسیه، دولت انتظار ندارد تا قبل از سال 2025 یا حتی 2027 روبل دیجیتالی در روسیه به صورت انبوه مورد استفاده قرار گیرد.

این خبر بلافاصله پس از آن منتشر شد که دومای روسیه - پارلمان این کشور - لایحه روبل دیجیتال را در قرائت سوم و نهایی در 11 ژوئیه تصویب کرد. شورای فدراسیون متعاقباً این لایحه را در 19 ژوئیه تصویب کرد. طبق سوابق رسمی، لایحه روبل دیجیتال ابتدا در دسامبر 2022 ثبت شد.

در حالی که قانون CBDC به سرعت در حال پیشرفت است، قانونگذاران روسی به تعویق انداختن مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال، به دنبال یک سری تاخیر در گذشته، ادامه دادند.

در ماه می، آناتولی آکساکوف، مقام دومای ایالتی، قول داد که چهار لایحه مربوط به استخراج کریپتو، مالیات و ارزهای دیجیتال تسویه حساب بین‌المللی را تصویب کند.با این حال، به نظر می رسد که صورتحساب ها از آن زمان پیشرفت چندانی نداشته است.