به گزارش اکو ایران، بر اساس خبر منتشر شده در وب‌سایت رسمی این شرکت به تاریخ سه‌شنبه ۲۴ اکتبر، در حال حاضر امکان برداشت اکثر دارایی‌ها از کیف پول مشتریان فراهم شده است. بلاک‌فای خاطرنشان کرد که مشتریان وام و حساب بهره (وام‌گیرنده‌ها و تأمین‌کننده‌های سرمایه) از ابتدای سال ۲۰۲۴ و از طریق یک فرایند جداگانه می‌توانند دارایی‌های خود را برداشت کنند.

شاید بتوان این پروژه را یکی از بدشانس‌ترین پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) دانست. یک پلتفرم معتبر وام‌دهی که خدمات نوآورانه‌اش سبب می‌شد همیشه در بالای اخبار به چشم بیاید. افراد سرشناس در مورد آن سخن می‌گفتند و تبلیغات آن در همه‌جا قابل‌مشاهده بود. بلاک‌فای در پی ورشکستگی و سقوط استیبل‌کوین USD به‌عنوان یکی از وثیقه‌های بزرگ که در این پلتفرم استفادهٔ گسترده‌ای داشت با مشکل تأمین نقدینگی مواجه شد. در ادامه دستی که برای کمک و البته با انگیزهٔ سرمایه‌گذاری به سمت بلاک‌فای آمد کسی نبود جز "سم بنکمن فرید" مدیر صرافی ورشکسته FTX که چند ماه پس از تخصیص اعتبار پشتوانه به بلاک‌فای خود ورشکسته و تبدیل به یکی از فجایع دنیای رمزارزها شد.

خروج موفق از ورشکستگی

در حال حاضر مدیران این پروژهٔ دیفای با خوشحالی اعلام می‌کنند که طرح خروج از ورشکستگی آن‌ها مؤثر واقع شده و این شرکت از تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ (مصادف با سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۱) توانسته است از ورشکستگی خارج شود. این تاریخ قطعی است و نهادهای قضایی بر این روند نظارت دارند.

 بر اساس خبر رسمی منتشر شده از سوی این شرکت، خروج بلاک‌فای از ورشکستگی به معنی تمایل به شروع فرایند حسابرسی و بررسی وضعیت شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران است. این شرکت تصریح کرد فرایند توزیع دارایی‌ها بین طلبکاران و رسیدگی به مطالبات آن‌ها شامل تمامی کاربران این پلتفرم است. این یعنی فرایند حسابرسی و بازگشت وجوه شامل شرکت‌های رمزارزی ورشکسته‌ای همچون Three Arrows Capital (بیشتر با عنوان AC۳ شناخته می‌شود) و صرافی FTX نیز خواهد شد.

این پروژه به کاربران خود اطلاع داده است که از هم‌اکنون می‌توانند وارد برنامه شده و درخواست برداشت از کیف پول خود را ثبت کنند تا برداشت‌ها پردازش شده و طبق برنامه‌ریزی تسویه شود. انتظار می‌رود دور اول توزیع سرمایه و بازگشت وجه در خصوص مشتریان وام و حساب بهره در اوایل سال ۲۰۲۴ صورت پذیرد. همچنین این شرکت خاطرنشان کرد مراحل بعدی بازگشت وجه به کاربران از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شده است؛ اما حجم تسویه در هر مرحله به موفقیت بلاک‌فای در دعاوی حقوقی ورشکستگی صرافی FTX در دادگاه و برخی عوامل دیگر بستگی دارد.

 بلاک‌فای یک پلتفرم وام‌دهی دارایی‌های رمزنگاری شده بود که در اواسط سال ۲۰۲۲ به دلیل سقوط استیبل‌کوین شبکهٔ Terra  با مشکلات نقدینگی شدیدی مواجه شد و تسویه درخواست‌های برداشت به‌مرور از زمان مقرر به تعویق افتاد. در آن زمان، صرافی FTX که هنوز خود دچار ورشکستگی نشده بود با تخصیص اعتباری به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار این پلتفرم را از ورشکستگی نجات داد. در ادامه متعاقباً صرافی FTX در نوامبر همان سال ورشکست شد و پروژه بلاک‌فای را با خود به اعماق گرداب کشید. ازآنجایی‌که موضوع ورشکستگی این شرکت توسط نهاد قضایی تأیید شده بود در ۱۷ اوت ۲۰۲۲ دادگاهی در ایالات متحده آمریکا طرحی برای انحلال شرکت و بازپرداخت طلبکاران ارائه و به این شرکت دستور داد با مشتریان مستقر در ایالات متحده تسویه‌حساب کند. البته در آن زمان دادگاه طی همین طرح به مشتریان آمریکایی اجازه خروج از پلتفرم تا بهبود وضعیت و شروع حسابرسی را نداده بود. پیگیری‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد کاربران بین‌المللی این پلتفرم هم مجاز به برداشت هستند و توانسته‌اند با موفقیت درخواست برداشت خود را ثبت کنند.