به گزارش اکوایران، کریستیانو رونالدو، ستاره دنیای فوتبال، با یک شکایت جمعی از سوی سرمایه‌گذرانی مواجه است که ادعا می‌کنند تبلیغات او از «بایننس» - صرافی بحث‌برانگیز ارزهای دیجیتال - باعث زیان آن‌ها شده است.

به نوشته کوین‌تلگراف، این شکایت که در 27 نوامبر در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در فلوریدا ثبت شده، رونالدو را به ایفای نقش در فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده با همکاری بایننس متهم می‌کند. این امکان وجود دارد که در صورت تأیید شدن ضرر این سرمایه‌گذران، رونالدو به پرداخت حدود 1 میلیارد دلار غرامت محکوم شود.

این شکایت حول حمایت و تبلیغ کریستیانو رونالدو از «رمزهای غیرقابل معاوضه» (NFT) مرتبط با صرافی بایننس از طریق یک مشارکت چند ساله است که در اواسط سال 2022 آغاز شد.

شاکیان استدلال می‌کنند کاربرانی که برای رمزهای غیرقابل معاوضه رونالدو ثبت نام کرده‌اند، احتمال بیشتری داشت که از بایننس برای مقاصد دیگر استفاده کنند، از جمله سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت‌نشده مانند ارز دیجیتال بایننس‌کوین (BNB) و برنامه‌های بازده ارزهای دیجیتال.

این شکایت ادعا می‌کند که رونالدو با 850 میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی به میزان قابل توجهی به محبوبیت بایننس کمک کرده است.

در این شکایت آمده که رونالدو باید از فعالیت‌های بایننس در رابطه با اوراق بهادار کریپتو که به شکل قانونی ثبت نشده‌ بودند، آگاه می‌بود. همچنین رونالدو طبق توصیه‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده عمل نکرده و پرداخت‌های دریافتی برای تبلیغ ارزهای دیجیتال را فاش نکرده است.

مایکل سایزمور، مایکی ونگدارا و گوردون لوئیس این شکایت دسته‌جمعی را برای جبران خسارت و هزینه‌های قانونی ثبت کرده‌اند.

در همین حال، شرکت بایننس چندی پیش به انجام  تخلفات مالی در حوزه قضایی آمریکا اقرار کرد. «چانگ پنگ ژائو» - بنیان‌گذار میلیاردر صرافی ارزهای دیجیتال بایننس - در 30 آبان به انجام تخلفات مالی در حوزه قضایی آمریکا اقرار و از مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری کرد.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‎اند که شرکت یادشده بیش از یکصد هزار تراکنش مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی و بیش از 1/5 میلیون تجارت ارز مجازی داشته که تحریم‌های آمریکا را نقض کرده‌اند.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز چهارشنبه (8 آذر) از 37 هزار و 607 دلار تا 38 هزار و 362 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 9 شب به وقت ایران، حدود 37 هزار و 700 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 150 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات بیت‌کوین طی 24 ساعت اخیر 26/18 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته بیش از 3 درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 20 دلار تا 2 هزار و 71 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 9 شب به وقت ایران، بیش از 2 هزار و 20 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 30 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات اتریوم طی 24 ساعت اخیر 10/57 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته، حدود یک درصد کاهش یافته است.