به گزارش اکوایران، مدیر عامل پیشین صرافی رمزارز «بیت‌مِکس» هشدار داده در صورتی که صندوق‌های قابل معامله با قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین (Bitcoin ETF) بیش از اندازه موفق باشند، بیت‌کوین با خطر از بین رفتن روبه‌رو می‌شود.

به نوشته کوین‌تلگراف، «آرتور هایس» که یکی از موسسان صرافی بیت‌مکس در سال 2014 بود، اعلام کرده ارزش بیت‌کوین به دلیل «تحرک» این ارز دیجیتال است؛ این در حالیست که طراحی صندوق‌های قابل معامله با قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین به گونه‌ایست که دارایی‌ها را به خود جذب و آن‌ها را در یک خزانه مجازی ذخیره می‌کنند.

اگر صادرکنندگان ETF بیت‌کوین تمام بیت‌کوین واقعی را در اختیار داشته باشند و سرمایه‌گذاران به جای نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال خودشان، مشتقات بیت‌کوین را انتخاب کنند، می‌تواند منجر به کاهش تعداد تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین شود. در نتیجه، ماینرهایی که تراکنش‌های موجود در شبکه را تأیید می‌کنند، ممکن است انگیزه خود را برای ادامه روند اعتبار سنجی و استخراج بیت‌کوین جدید از دست بدهند.

نتیجه نهایی این خواهد بود که ماینرها دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین را خاموش می‌کنند چراکه دیگر توانایی پرداخت هزینه‌های فعالیت آن‌ها را نخواهند داشت و بدون دستگاه‌های استخراج، شبکه می‌میرد و بیت‌کوین ناپدید می‌شود.

جالب اینجاست که آقای هایس اعلام کرده در صورت وقوع چنین سناریویی، یک شبکه پولی ارز دیجیتال جدید، جای بیت‌کوین را می‌گیرد و حتی دیدگاه اصلی ساتوشی ناکاموتو - خالق بیت‌کوین - از پول الکترونیکی همتا به همتا را گسترش خواهد داد.

هشدارهای مدیر عامل پیشین صرافی بیت‌مکس در زمانی مطرح شده که تنها دو هفته به تأیید مورد انتظار تمام صندوق‌های قابل معامله با قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین باقی مانده است.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز دوشنبه (4 دی) از 42 هزار و 745 دلار تا 43 هزار و 792 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، بیش از 43 هزار و 400 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن بیش از 160 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات بیت‌کوین طی 24 ساعت اخیر 23/52 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته حدود 4 درصد رشد داشته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 253 دلار تا 2 هزار و 303 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، بیش از 2 هزار و 270 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن بیش از 15 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات اتریوم طی 24 ساعت اخیر 8/65 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته، بیش از 4 درصد رشد داشته است.