به گزارش اکوایران، ورود ۲۵۱ میلیون دلار سرمایه به صندوق‌های ETF بیت‌کوین تا حدودی از تأثیر منفی شدن نرخ تأمین مالی این ارز در ۲۲ فوریه (۳ اسفند) کم کرد. نرخ تأمین مالی منفی برای مدت کوتاهی، تقاضای بیش از حد برای موقعیت‌های شورت (فروش استقراضی) را نشان می‌داد که این امر گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تشدید روند نزولی را بیشتر کرد.
البته با وجود افزایش ۳۳.۵ درصدی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴، به نظر نمی‌رسد خرس‌های بازار دلیلی برای خوشحالی داشته باشند. نرخ تأمین مالی بیت‌کوین که شاخص مهمی از تمایلات معامله‌گران در بازار مشتقات (Derivatives) است، برای اولین‌بار از ماه جولای ۲۰۲۳ به محدوده منفی سقوط کرد. نرخ منفی نشان‌دهنده تمایل به استفاده از اهرم بالاتر از سوی فروشندگان است. این امر، به طور بالقوه، نشان‌دهنده افزایش تردید در میان معامله‌گران و احتمال ورود آنها به فاز نزولی بازار (Bearish) است.

نرخ تأمین مالی بیت‌کوین به طور سنتی زمانی منفی می‌شود که تعداد معامله‌گران با موقعیت‌های فروش استقراضی (Short) بیشتر از معامله‌گران با موقعیت‌های خرید استقراضی (Long) باشد. این اتفاق می‌تواند به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز قیمت بیت‌کوین باشد. بااین‌حال، باید در نظر داشته باشیم که نرخ تأمین مالی منفی، لزوماً به معنای نزولی شدن روند کلی بازار نیست. توجه به این مسئله حائز اهمیت است که نرخ تأمین مالی درگذشته نیز به طور موقت منفی شده اما بازار پس یک اصلاح کوتاه و موقت، دوباره به روند صعودی خود بازگشته است.

در میان سردرگمی معامله‌گران توجه به نظرات تحلیل‌گران مطرح کمک‌کننده است. پیتر برانت، تحلیل‌گر باسابقه معتقد است که بازار یک تریلیون دلاری بیت‌کوین با قیمت ۵۰۹۳۰ احتمالاً یک سقف موقت و فقط ایستگاهی برای عبور قیمت است. چرا که این سطح به‌غیراز رند بودن، اهمیت ذاتی و فنی دیگری ندارد، بااین‌حال توجه بیش از حد رسانه‌های جریان اصلی به آن موجب ایجاد ترس در بین سرمایه‌گذاران شده است.

نگاهی به داده‌های فنی و بنیادی

بررسی بازار تنها از یک دریچه موجب افزایش خطا و به دست نیاوردن یک دیدگاه جامع از شرایط بازار می‌شود. بررسی تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و درنظرگرفتن وضعیت کلی اقتصاد به پیش‌بینی جامع‌تر و دقیق‌تر ما از روند آینده بازار بیت‌کوین کمک می‌کند.

شاخص RSI در حال حاضر با قیمت واگرایی دارد و شاید این موضوع نشان‌دهنده ضعف در روند صعودی قیمت باشد. ازطرفی باید در نظر داشت ورودی خالص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین، مانند ProShares Bitcoin Strategy ETF، نقش مهمی در تعیین روند آتی قیمت دارد. در ۲۲ فوریه، ورودی خالص این صندوق‌ها به ۲۵۱ میلیون دلار رسید و نشان داد تقاضای سرمایه‌گذاران نهادی برای بیت‌کوین کم نشده است. در جو روانی ناشی از اخبار ETF، ورودی خالص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین، عاملی است که سرنوشت قیمت بیت‌کوین و جهت بازار را تعیین می‌کند. بر اساس نظر تحلیلگران، نوسان قیمت در شرایط فعلی ناشی از علل مختلفی است. آن‌ها برای توجیه یک اصلاح احتمالی، شواهدی ارائه کرده‌اند، از جمله:

واگرایی در شاخص قدرت نسبی (RSI)

عدم وجود سابقه حرکت صعودی در ۶۰ روز منتهی به هاوینگ

خرید ۲.۵٪ از عرضه کل بیت‌کوین در نزدیکی سطح ۵۱۵۰۰ دلار بر اساس داده‌های آنچین 

021207

ضروری است که بدانیم تمامی فرضیه‌های نزولی یاد شده در گرو حجم ورودی خالص به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین است. اگر افزایش ورودی به این صندوق‌ها ادامه داشته باشد، هیچ یک از این فرضیه‌ها نباید تأثیرگذار باشند. همان‌طور که اشاره شد در ۲۲ فوریه، ورودی خالص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده به ۲۵۱ میلیون دلار رسید که خروج ۳۶ میلیون‌دلاری روز قبل را جبران کرد. پیش‌بینی تقاضا برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین به دلیل هم‌بستگی این موضوع با رویکرد SEC و تمایل سرمایه‌گذاران نهادی تقریباً غیرممکن است؛ بنابراین در این شرایط توجه ما باید به معیارهای معاملاتی معطوف شود تا دریابیم که آیا معامله‌گران پس از چندین تلاش ناموفق برای حفظ قیمت بالای ۵۲۵۰۰ دلار به سمت تارگت‌های نزولی تمایل پیدا کرده‌اند یا خیر؟!

هنوز شواهدی برای ورود کامل سرمایه‌گذاران خرد به بازار پیدا نمی‌شود. برای تأیید کاهش تقاضا خریداران استقراضی، باید داده‌ها را با سایر شاخص‌ها سنجید:

شاخص تقاضای استیبل‌کوین در چین

شاخص تقاضای استیبل‌کوین در چین یک سیگنال مهم برای ورود یا خروج سرمایه‌گذاران خرد از بازار ارز دیجیتال است. شاخص تقاضای استیبل‌کوین در چین در حال حاضر روند نزولی دارد. این شاخص که با حجم معاملات استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر (USDT) و یواس‌دی کوین (USDC) در صرافی‌های چینی اندازه‌گیری می‌شود، در ماه‌های اخیر به طور پیوسته افت کرده است. دلایل احتمالی این افت عبارت‌اند از:

افزایش سرکوب فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال توسط دولت چین: دولت چین در سپتامبر ۲۰۲۱ فعالیت قانونی صرافی‌های ارز دیجیتال را ممنوع کرد و به مؤسسات مالی دستور داد تا از ارائه خدمات به معامله‌گران ارز دیجیتال خودداری کنند.

کاهش قیمت بیت‌کوین: قیمت بیت‌کوین از اواخر سال ۲۰۲۱ به‌طورکلی کاهش یافته است. شاید این امر موجب کاهش اشتیاق سرمایه‌گذاران چینی برای ورود به این بازار و استفاده از استیبل‌کوین‌ها برای خرید بیت‌کوین شده باشد.

افزایش محبوبیت یوان دیجیتال: یوان دیجیتال، ارز دیجیتال ملی چین، در حال حاضر در حال آزمایش است. این ارز به محبوبیت مناسبی در بین چینی‌ها رسیده و ممکن است به‌عنوان جایگزینی برای استیبل‌کوین‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

کاهش تقاضای استیبل‌کوین در چین بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر منفی دارد. ازآنجایی‌که استیبل‌کوین‌ها به طور گسترده برای معامله ارزهای دیجیتال و همچنین تأمین نقدینگی صرافی‌ها استفاده می‌شوند، کاهش تقاضا برای استیبل‌کوین‌ها ممکن است به کاهش نقدینگی در بازار و افزایش نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال منجر شود.

021207

بررسی نرخ جستجو در گوگل

داده‌های موتور جستجوی گوگل برای عبارت "خرید بیت‌کوین" کمبود علاقه در بین سرمایه‌گذاران خرد را تأیید می‌کند. بااین‌حال، نباید انکار کنیم که آخرین باری که نرخ تأمین مالی ۸ ساعته بیت‌کوین از ۰.۰۳٪ (۱.۹٪ در ماه) فراتر رفته، ۲ ژانویه بوده است. در نتیجه، معامله‌گران خردی که از اهرم استفاده می‌کردند، کل افزایش ۳۰ درصدی از ۴۰۰۰۰ دلار به ۵۲۲۰۰ دلار را در ۳۰ روز منتهی به ۲۰ فوریه ازدست‌داده‌اند.

021207

سه عامل سرنوشت‌ساز

باید در نظر داشته باشیم که سه عامل افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی عوامل مهم‌تری در تعیین سرنوشت این روزهای بیت‌کوین هستند. نرخ تأمین مالی منفی در معاملات مشتقه بیت‌کوین شاید به‌عنوان یک سیگنال هشداردهنده برای معامله‌گران تلقی شود؛ ولی بااین‌حال، افزایش ورود سرمایه به صندوق‌های ETF بیت‌کوین اتفاق مهم‌تر و نکتهٔ دل‌گرم‌کننده‌تری است. در نهایت، هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد روند آینده بازار زود است.