به گزارش اکوایران، فعالیت پروتکل رونز (Runes) از اولین هفته معاملاتش به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. این پروتکل به‌طور خاص در تاریخ ۱۰ می (21 اردیبهشت) شاهد افت چشمگیری در فعالیت بود، به‌طوری که تعداد بسیار کمی از توکن‌ها و والت‌های جدید با این پروتکل تعامل داشتند.

به نوشته کوین تلگراف، درآمد حاصل از کارمزد پروتکل رونز به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است. اگرچه رونز همچنان به شکل روزانه صدها هزار دلار کارمزد در بلاک‌چین بیت‌کوین به دست می‌آورد، اما کل کارمزدها تنها در دو مورد در دوازده روز گذشته از مرز ۱ میلیون دلار فراتر رفته است که نشان‌دهنده یک روند نزولی قابل توجه است.

رونز یک استاندارد توکن جدید بیت‌کوین است که به کاربران امکان می‌دهد توکن‌های مثلی (fungible) را روی بلاک‌چین ایجاد کنند. این استاندارد توسط «کیسی رودآرمور» که امکان توکن‌های غیرمثلی (NFT) بیت‌کوین را فراهم کرد، ساخته شده است.

پروتکل رونز از زمان راه‌اندازی در ۱۹ آوریل (31 فروردین) که همزمان با آخرین رویداد هاوینگ بیت‌کوین بود، به مدت سه هفته فعال بوده است. راه‌اندازی رونز باعث ایجاد هیجان در میان سرمایه‌گذاران شد و افزایش شدید کارمزد تراکنش‌ها و سود بادآورده‌‌ بی‌سابقه برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را به همراه داشت، به‌طوری که تنها در اولین هفته از فعالیت این پروتکل، بیش از ۱۳۵ میلیون دلار کارمزد به دست آمد.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز یکشنبه (23 اردیبهشت) از 60 هزار و 647 دلار تا 61 هزار و 847 دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت 9 شب به وقت ایران، 61 هزار و 474 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 400 دلار افزایش یافته است.

ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 13/02 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته قبل، حدود 4 درصد افت داشته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 903 دلار تا 2 هزار و 953 دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت 9 شب به وقت ایران، 2 هزار و 936 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 6 دلار بیشتر شده است.

ارزش معاملات دومین ارز دیجیتال جهان در 24 ساعت گذشته 5/86 میلیارد دلار بوده و ارزش آن نسبت به یک هفته قبل حدود 7 درصد کاهش یافته است.